Moneta varuje před falešnými bankéři. Loni tvořili jednu třetinu celkových klientských ztrát

ČTK

Moneta varuje před falešnými bankéři. Loni tvořili jednu třetinu celkových klientských ztrát

Moneta varuje před takzvanými falešnými bankéři a vyzývá k opatrnosti. V loňském roce tvořil tento typ vishingových útoků jednu třetinu celkových finančních ztrát klientů.

Hrot24, čtk

,

V prvním měsíci letošního roku byl tento typ podvodného chování z hlediska klientských ztrát dominantní. Během těchto útoků podvodník volá oběti jménem banky a snaží se ji přesvědčit, aby své peníze převedla na údajně „bezpečný“ účet.

Během hovoru se podvodníci snaží vytvářet dojem naléhavosti a ohrožení a používají nejrůznější hrozby a manipulativní techniky k tomu, aby svou oběť přiměli k unáhlenému jednání. Tvrdí například, že byl jejich účet napaden, nebo jejich osobní údaje byly zneužity.

„Lidé by měli zpozornět pokaždé, když po nich kdokoliv vyžaduje zaslání peněz na bezpečný účet nebo požaduje jejich přístupové údaje, hesla či PIN kódy. Takové jednání banka po svých klientech po telefonu nikdy nevyžaduje,“ zdůrazňuje Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Managment Moneta Money Bank.

Dalším varovným signálem, jak vishing rozpoznat, může být podezřelé telefonní číslo. „Velmi krátké číslo nebo číslo s neznámou předvolbou by mělo vždy vzbudit pochybnosti. V dnešní době ovšem útočníci často využívají takzvaný spoofing, který dokáže na displeji zobrazit jakékoliv číslo,“ vysvětluje Jiří Poláček.

V případě pochybností doporučuje hovor okamžitě ukončit a zavolat na kontakt uvedený na oficiálních stránkách dané instituce, kde si mohou ověřit, zdali byla volajícím skutečně jejich banka.

Kromě bankovních institucí se mohou útočníci vydávat za zástupce státních organizací, jako Policie ČR, Česká národní banka či úřady státní správy. S vishingem se navíc často pojí i další typy kybernetických útoků.

„Podvodníci rozesílají podobné výzvy také prostřednictvím falešných e-mailů a zpráv přes aplikaci WhatsApp. Klienti by proto měli být velmi obezřetní a důkladně ověřovat jakýkoliv podezřelý požadavek na převod peněz nebo sdělení citlivých údajů,“ varuje Jiří Poláček.

Aktuální praktiky podvodníků a tipy, jak se proti nim bránit, zveřejňuje Moneta pravidelně na svém webu a sociálních sítích. Pokud má klient podezření, že se stal obětí podvodu, měl by neprodleně kontaktovat zákaznický servis banky na telefonním čísle 224 446 667.