Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Maďarský MOL si stěžuje na pokrytectví EU. Požaduje ruskou ropu

Největší ropná skupina v Maďarsku obhajuje závislost země na ruských energetických surovinách. Vedení společnosti poukazuje na pokrytectví Západu, protože se běžně nakupuje ruská ropa přes Turecko nebo Indii a nikdo se nad tím nepozastavuje.

Maďarský MOL si stěžuje na pokrytectví EU. Požaduje ruskou ropu
Rafinérie společnosti MOL ve městě Százhalombatta | foto Shutterstock.com

Maďarská ropná a plynárenská skupina MOL, která také v Česku provozuje řetězec čerpacích stanic, kritizuje přistup Bruselu, jenž se snaží zbavit starý kontinent závislosti na ruských energetických surovinách.

Manažer pro provozní operace a člen představenstva György Bacsa hovoří o pokrytectví řady západních politiků, protože tolerují nákupy ropných produktů pocházejících z Ruska přes třetí země. „Nikdo neříká, že ropné produkty zpracované v Turecku nebo Indii z ruské ropy nemohou vstoupit do Evropy. Nikdo neprotestuje a jejich role stále roste,“ zdůraznil v listu Financial Times.

MOL i nadále nakupuje ruskou ropu, využívá výjimku ze sankcí EU, která se dostává do střední Evropy přes ropovod Družba. Maďarská skupina se také angažovala během sporu mezi Ukrajinou a Ruskem, protože Kyjev v červenci zakázal společnosti Lukoil používat ropovod na ukrajinském území. Basca vysvětlil, že vedení firmy MOL jednalo s Kyjevem i Moskvou, aby zajistilo tok ruské ropy na Slovensko i Maďarsko.

Maďarské firmy jsou už delší dobu v rámci EU kritizovány za to, že udržují nadstandardní vazby na Rusko. Nejnověji způsobilo pozdvižení rozhodnutí španělské vlády, která vetovala maďarskou nabídku konsorcia Ganz-Mávag na koupi výrobce vlaků Talgo za 600 milionů eur (15,2 miliardy korun). Tomu předsedá právě Basca.

Madrid se obává, že je výrobce vlaků z Budapešti až příliš propojen na vedení společnosti MOL a mohl by začít blokovat vývoz některých španělských dílů pro železnici na Ukrajinu. Také tvrdí, že za nabídkou stáli ruští investoři. Basca španělský postoj rezolutně odmítá a kritizuje jej.

„Jsme ponecháni vlastnímu osudu. Některé země nemohou nakupovat ruskou ropu a plyn, zatímco jiné pokrytecky nakupují přebalené zboží z Ruska,“ kritizuje Unii maďarský manažer s poukazem, že protiruské sankce nemají poškozovat evropský byznys v rámci EU.

Britský ekonomický list poukázal rovněž na to, že Turecko navyšuje dovoz ruské ropy a zároveň zvyšuje export ropných produktů na západní trhy. Finský think-tank Centrum pro výzkum energie a čistého ovzduší uvádí, že západní země často protiruské sankce obcházejí.

Navíc rafinerie maďarské skupiny MOL nyní nemohou zpracovávat jinou ropu než ruskou surovinu z Uralu. Předělání rafinérií na zpracování jiných druhů ropy by zabralo alespoň dva roky. Také by bylo nutné vybudovat novou infrastrukturu pro tranzit ropy. Basca takovou investici odhadl na 500 milionů dolarů (11,7 miliardy korun).