Mračna nad Hollywoodem. Ruší se seriály, Marvelovky už netáhnou, kina jsou na pokraji katastrofy
Nad hollyoodskými kopci se stahují mračna. Po stávce scenáristů a herců to chvíli vypadalo, že se Hollywood vrátil do starých dobrých kolejí, ale opak je pravdou. Mekka světového filmu zmenšuje. Podle manažerů filmových studií, televizí a VOD platforem končí éra quality TV, ruší se řada seriálů, TV pořadů i filmů a komiksové Marvelovky už netáhnou.
„Hollywood se zmenšuje. Vrchol je už za námi a éra quality TV skončila,“ zní v zákulisí hollywoodských studií. Televizní a filmový průmysl se přizpůsobuje „střízlivé ekonomické realitě“. To znamená menší počet původních seriálů a filmů, větší kontrolu rozpočtů a důraz na snižování nákladů. „Myslím si, že dojde k výraznému a rozsáhlému snížení objemu peněz a redukci televizního i filmového obsahu,“ domnívá se jeden z televizních manažerů v Hollywoodu, který si přál zůstat v anonymitě.
Agentura Reuters oslovila 17 vysoce postavených manažerů, agentů a finančníků ze zábavního průmyslu a takřka všichni se shodli na tom, že v Hollywoodu dojde k rapidnímu poklesu výroby a budou se snižovat rozpočty na natáčení. Vedle sotva nedávno ukončené herecké a scenáristické stávky se tak jedná o další ránu pro filmový průmysl v USA.
Rozpočty filmů a seriálů se podle insiderů ve vedoucích pozicích ocitnou pod větším drobnohledem. Díky rozmachu videoték jako je Netflix, Amazon Prime Video nebo HBO Max se točily produkčně i tematicky odvážné a ambiciózní televizní projekty s kvalitními scénáři a filmovou hodnotou. Teď se manažeři televizí a studií více zaměří také na finanční stránku věci. Streamovací platformy i kina se budou muset více snažit, aby se dostaly do zisku. „Přijde výrazné šetření peněz a škrtání rozpočtů, co se týče kvality obsahu a peněz do něj investovaných,“ uvedl jeden z vysoce postavených manažerů. „Je to jakýsi nový světový řád v televizním prostředí. Seriály budou levnější, kratší a budou mít méně dílů i sérií,“ dodává.
Situaci, kdy se o předplatitele přetahují streamovací služby jako je Disney+, Netflix či SkyShowtime, analytická společnost MoffettNathanson popisuje jako „třetí fázi streamovacích válek“. Investoři tlačí streamovací platformy k tomu, aby po dekádě velkého rozhazování více kontrolovaly výdaje. Hollywood si už v minulosti od videoték sliboval zářnou budoucnost, ale i po letech streamingu mají studia problém dosáhnout aspoň nějaké ziskovosti, připomíná Reuters.
Do výroby seriálů, TV pořadů a filmů tak budou letos videotéky investovat ještě méně než v roce 2022. Většina platforem už dnes účtuje svým uživatelům vyšší předplatnéí a nabízí méně obsahu. To vzbuzuje otázky ohledně dlouhodobé udržitelnosti obchodního modelu, upozorňuje analytická společnost TD Cowen. „Všichni se trochu bojí o to, co bude v budoucnu," uvedl jeden z televizních agentů.
Konec seriálů a unavující Marvelovky
Reuters dále popisuje, že v USA dochází k rozsáhlému rušení seriálů. Během roku 2022 bylo v USA uvedeno rekordních 633 hraných seriálů, zatímco rok poté jich bylo už „pouze“ 481. „Letos číslo opět klesne a odborníci se domnívají, že výhledově se ustálí kolem tří stovek,“ píše Reuters.
Streamovací gigant Netflix loni uvedl o třetinu méně hraných pořadů a začal být ziskový. Za poslední čtvrtletí roku 2023 si připsal 13 milionů nových předplatitelů a oznámil rekordních 260,8 milionu zákazníků. Přesto manažeři více zvažují, jakému seriálu „dají zelenou“ a jak vysoký bude rozpočet. Svoji roli také hraje životnost seriálu a jak moc se mu u diváků daří. Pokud seriál nemá úspěch, tak se ho videotéka vzápětí zbaví a nebojí se zrušit již oznámenou další sérii.
Disney+ zrušilo po první řadě seriál Narozen v Americe s hvězdou oscarového sci-fi Všechno, všude, najednou Michelle Yeohovou. HBO stáhla plánované pokračování seriálu Idol s hudebními hvězdami Weekndem a Lily-Rose Deppovou či sportovní sérii Lakers: Vzestup dynastie. Také televize Hulu oznámila, že nenatočí další sérii historické ságy Veliká s hollywoodskou hvězdou Elle Fanningovou, a Netflix odpískal již natočené hororové sci-fi The Mothership s Halle Berry.
Podobné škrty zažilo belgické režisérské duo Adil El Arbi a Bilall Fallah, které natočilo oceňovaný a úspěšný akčňák Mizerové navždy nebo artové drama Rebel. Studio Warner Bros. totiž v rámci obrovských úspor zastavilo uvedení jejich superhrdinského velkofilmu Bartgirl s rozpočtem 90 milionů dolarů do kin. Režiséři přitom už celý film natočili a sestříhali, ale studio uvedlo, že v rámci úspor nemá peníze na reklamu a film tedy zatím zůstane v pomyslném „trezoru“. Warneři také stáhli úspěšný rodinný animovaný film Scoob! Holiday Haunt a téměř hotový animák ze světa Looney Tunes.
Do toho všeho se ještě podepíše stávka scenáristů a herců. Do kinotrhu v rámci nejširší distribuce v USA a Kanadě vstoupí kolem devadesáti filmů namísto loňské stovky a analytici odhadují, že severoamerický trh utrží kolem osmi miliard dolarů. To je o 10 procent méně než vloni a o 30 procent méně než v předpandemickém roce 2019 (11,4 miliardy dolarů).
Do kin chodí také čím dál méně diváků už od koronavirové pandemie, kdy si lidé zvykli sledovat filmy a seriály z pohodlí svých domovů. Kromě toho se začalo více utrácet za videotéky a ceny za lístky do kina šly výrazně nahoru. Návštěva kina je tedy čím dál luxusnější a dražší záležitostí.
Manažeři také promluvili o tom, že se začíná měnit celková nálada diváků a zaznamenávají „únavu ze superhrdinů“. Velká studia už řadu let produkují velkorozpočtové spektákly podle komiksů a do kina se takřka každé čtvrtletí řítí velkofilm podle superhrdinských sešitů od Marvelu či DC. Přesto, že se na obzoru rýsuje další série Avengers či filmy Lovec Kraven a Madam Web ze spidermanovského universa, tak je vidět, že se diváci komiksovek už přejedli. Loni komerčně propadlo hned několik komiksových filmů jako byl Marvels, Shazam! Hněv bohů nebo Flash.
Manažeři se shodli na tom, že úspěšný komerční film musí být kvalitní, ale také zábavný. „Musí to být spektákl,“ řekl jeden z manažerů s odkazem na úspěšné loňské hity Oppenheimer a Barbie, či přeloňský akční hit Top Gun: Maverick. „Musí to být film, který potřebují lidi vidět v kině. Nemůžeme dát zelenou obřímu projektu a pak všem říct, ať si ho klidně pustí doma, že zase o tolik nepřijdou,“ vyvětluje manažer.
„Filmový průmysl se tudíž ocitá na pokraji existenční krize a trh s kinosály je podle manažerů na pokraji katastrofy,“ píše Reuters. Diváci raději volí VOD služby než návštěvu kina, uvádí společnost TD Cowen. Na obzoru je také fúze hned několika televizních a filmových společností. Warner Bros. Discovery dokončuje poslední fázi propojení studia Warner Bros., televizní platformy HBO a studia Discovery. Další hollywoodské studio Paramount společně s dceřinou videotékou SkyShowtime jednají o spolupráci s mediálním gigantem Skydance. Vstup na streamovací pole ohlásil také mediální moloch Fox.