Petr Jákl si vysnil spolupráci s největšími hvězdami Hollywoodu – a většina se mu již splnila
Fred Duval / DFree / Shutterstock.com / archiv P. J., koláž Hrot24
Český producent v Hollywoodu
Rozhovor
Bez Žižky by nebylo nic. Teď bych netočil ani s Anthonym Hopkinsem, ani s Georgem Clooneym, říká Petr Jákl
Někteří čeští kritici se sice Petru Jáklovi za jeho velkofilm Jan Žižka smáli, Hollywood ho ale díky němu začal respektovat. V jeho filmech se teď objevují ty největší hvězdy. Třeba Russell Crowe, Robert De Niro, Al Pacino, Mark Wahlberg a nebo nejnověji Bill Skarsgård a Anthony Hopkins. „Nejtěžší je tyhle slavné herce vůbec přesvědčit, aby si přečetli scénář. Věřím, že si Steve McQueen jen za to účtoval milion dolarů,“ říká Jákl v rozhovoru pro Hrot24.
redaktor
Petr Jákl právě uvádí do českých kin thrillerovou novinku V pasti s Billem Skarsgårdem a Anthonym Hopkinsem v hlavních rolích. Ve vývoji už ale má dalších 40 filmů. Sám dál píše scénáře a také režíruje dokument o slavném herci Mickeym Rourkovi.
„Kdybych to dělal celé sám, dám za rok dohromady maximálně dva filmy. Ale aktuálně je to pět, někdy i víc,“ vysvětluje během našeho povídání Jákl. „Takhle je stejně ten filmový svět nastavený. Více producentů spolupracuje mezi sebou a každý hraje svou roli.“
Jak obtížné bylo získat do filmu V pasti Anthonyho Hopkinse?
Vůbec jsme nevěřili tomu, že se to povede. Od začátku jsem si ale říkal, že by byl fantastický. Protože jeho postava je podobná Hannibalu Lecterovi z Mlčení jehňátek, za kterého získal Oscara. Také někoho terorizuje, i když jiným způsobem.
Anthony si ale přečetl scénář a ten se mu moc líbil. Také nás zastupuje stejná agentura a roli v tom sehrál i slavný Sam Raimi, kterého jsme přibrali mezi producenty. Stal se zázrak a domluvili jsme se. A hodně nás nakoplo, že Anthony na tenhle film slyšel.
Zhruba před 20 lety jste se potkali v České republice při natáčení filmu Česká spojka. To v tom nesehrálo roli?
Nesehrálo, ale pak jsem se o tom bavili a říkali jsme si, že je neuvěřitelné, jakým způsobem se naše cesty zase potkaly. V České spojce jsem hrál malou roli, ale Anthony mě poznal, protože jsme si tehdy povídali o mých zážitcích z olympiády. I když… Anthonymu jsme napsali dopis a Českou spojku jsme tam také zmínili. Takže to mohlo pomoci.
Hopkins hraje svou roli opět geniálně a nově: takový výraz tváře nebezpečného šílence, který pojídá gumové medvídky, jsme u něj myslím ještě neviděli…
Dost improvizoval. Čekali jsme, že půjde cestou Hannibala, ale on vymyslel něco jiného. Je to skvělé, ten film ukazuje jeho herecký rozsah a to, že se šílenost může projevovat různými způsoby. Anthony nás svým hraním sice na začátku zaskočil, pak jsme si ale uvědomili, jak je to dobré a jiné. Ale bylo to pro nás překvápko.
Hlavní roli hraje stále žádanější hvězda Bill Skarsgård, který aktuálně zazářil třeba i v Česku natáčeném filmu Nosferatu. Jak těžké bylo přesvědčit jeho?
Bill Skarsgård je jedním z nejžádanějších herců nastupující generace. Nabízeli jsme mu film už s Anthonym Hopkinsem. On ale odmítl, chtěl si dát pauzu, protože byl vyčerpaný z předchozího natáčení. Říkal jsem si, že to není možné, že nějaký herec odmítne film s Anthonym Hopkinsem.
Seznámili nás ale naši společní známí a z patnáctiminutového kafe se vyvinul několikahodinový rozhovor. Postupně jsme se spřátelili, potkávali jsme se prakticky každý den, chodil jsem za ním na natáčení Nosferatu a povídali jsme si, když měl volno. Jeli jsme pak spolu do Los Angeles, potkávali jsme se různými producenty.
Nakonec jsme spolu zamířili na dva dny do Las Vegas, kde jsem zrovna produkoval film Flight Risk, který režíroval Mel Gibson a hlavní roli v něm hrál Mark Wahlberg. Takhle to fakt bylo. (smích)
Bill Skarsgård ten film vzal tedy proto, že jste spřátelili, a ne třeba kvůli honoráři?
Bylo to tak, že jsem na něj netlačil. Ale říkal jsem mu, že si myslím, že je to fantastická věc. On do té doby ani nečetl scénář, prostě nechtěl. Postupně jsem ale o tom tak různě mluvil a on pak řekl, tak mi to pošli, já si to přečtu. No a tak si to přečetl a řekl, že je to skvělé. Přesvědčil jsem ho, že to dá, i když je unavený.
Nakonec byl moc rád, že jsme se domluvili. Právě i proto, že mohl točit s Hopkinsem, kterého obdivuje. Takže to nebylo jen z toho kamarádství. To pomohlo jen tomu, že si ten příběh vůbec přečetl. I když tohle je v celém Hollywoodu to vůbec nejdůležitější.
Když jsme dělali Žižku, měli jsme problém s tím, že to žádná velká hvězda ani nečetla. Protože jejich agenti jim scénáře ani neukážou a jen řeknou, že to pro ně není nebo na to nemají čas. Proto je tak těžké dostat do filmů americké hvězdy.
Quentin Tarantino píše ve svých Filmových spekulacích o tom, že si Steve McQueen účtoval jen za přečtení scénáře milion dolarů. Věříte tomu?
Určitě jo. Také platí, že cokoliv takové hvězdě nabídnete, musíte dodržet. I kdyby se ten film nakonec netočil. A herci stejně zaplatit.
Jak vypadala vaše práce na filmu V pasti coby producenta?
V Pasti je moje mimino od začátku do konce. Ne každý projekt je takový, to bych nebyl schopný stíhat tolik filmů, kolik dělám. Ale přesně takhle chci produkovat filmy.
Na začátku jsem si vybral argentinský film 4 x 4 a koupili jsme práva na jeho remake. Napsali jsme nový scénář, původní příběh jsme přepracovali. Pak jsme obsadili herce a režiséra. Přibrali jsme na palubu dalšího producenta, Sama Raimiho. Jeho jméno a jeho brand filmu obrovsky pomohli.
Poté jsme sehnali všechny peníze. A pak jsme ten film sestříhali, s režisérem i se Samem jsme o tom neustále debatovali. A nakonec jsme si k filmu udělali i kampaň a v Americe ho také sami distribuovali prostřednictvím naší distribuční společnosti The Avenue.
Petr Jákl s rodiči, dcerou a Billem Skarsgårdem na premiéře filmu V pasti
Foto: Bontonfilm
Jak se vám tedy při vašich aktuálních projektech zhodnocuje kredit, který jste získal díky filmu Jan Žižka?
Nebýt Žižky, není nic. Extrémně se teď ale zhodnocuje moje dlouhodobá práce. V Americe jsem byl poprvé v roce 2003, od té doby jsem potkal spoustu lidí, stejně tak během natáčení filmů, v nichž jsem kdysi hrál. S mnoha z nich jsem se skamarádil a nedělal jsem s nimi byznys. Teď se to všechno vrací.
Žižku jsem jen dotočil, ještě ani nebyl hotový střih, a už jsem dostal nabídku na spoluprodukování filmu se Samuelem L. Jacksonem a Edem Harrisem Nejvyšší pocta. Pak začaly přicházet další podobné nabídky, protože si to ti lidé mezi sebou řekli. Že jsem dělal s Michaelem Cainem a že jsem Žižku napsal, režíroval i produkoval. Tyhle všeuměly, když to řeknu blbě, tam mají rádi. (smích)
Dostal jsem také hodně nabídek na režírování filmů, které ale zdárně odmítám, protože chci dělat něco jiného. Jediné, čemu jsem neodolal, je dokument o Mickeym Rourkovi. Jinak se spíš snažím psát scénáře a vyvíjíme filmy s producenty, jimiž se líbí moje náměty.
Kreativa mě hodně baví, a tak se účastním i projektů, na které ani nemusím sám shánět peníze. Jiní producenti si mě najímají právě na tu kreativní část vývoje filmů, třeba na pomoc se scénářem, se střihem nebo vizuální stránkou. Naopak přímo natáčení moc rád nemám, to jsem radši ve střižně.
Pod filmem V pasti jsou vedle vás podepsáni další čtyři producenti. Znamená to tedy, že se doplňujete, každý zastáváte při vývoji filmu svou roli a film dáte dohromady společně?
Přesně tak. Kdybych to dělal celé sám, dám za rok dohromady maximálně dva filmy. Ale aktuálně je to pět, někdy i víc. Celkově mám teď ve vývoji přes 40 filmů, třeba i s Georgem Clooneym. Jinak by to nešlo zvládnout, zvlášť když chci pořád psát a také režíruju.
Takhle ale už je stejně ten producentský svět nastavený, každý hraje svou roli. I když jeden bývá ten hlavní, který to má celé na starosti. Tohle rozdělení mi vyhovuje. Žižku jsem měl na krku od A do Z a to bylo naprosto šílené. Tímhle už znovu nechci procházet, když to nebude úplně nutné.
Z natáčení filmu V pasti: Bill Skarsgård a Anthony Hopkins
Foto: Bontonfilm
Dostal se Žižka finančně do zisku?
Papírově ano. Ale dnes to funguje tak, že v kinech vydělají jen některé filmy, spíše se všechno přesouvá do onlinového světa. V Žižkovi jsme měli dobré a respektované herce, ne ale velké komerční hvězdy.
Naším hlavním cílem byly online platformy a ty všechny rozkládají své platby do několika let. Všechno se posouvá, ale víme, že ty platby tam jsou domluvené a že je dostaneme.
Ve filmovém byznysu se dnes peníze vracejí pomaleji, s tím musíte počítat už při investici. Ale online platformy fungují opravdu velmi dobře. Filmy mají životnost třeba 50 let a u dobrých a sledovaných titulů se jejich cena může udržet extrémně dlouho.
Jaké další projekty vás teď čekají?
V Americe šla nedávno do kin komedie Old Guy s Christophem Walzem a Lucy Liu v hlavních rolích o bývalém nájemném vrahovi, který předává své žezlo někomu dalšímu. Teď dokončujeme jeden horor a začínáme natáčet tři další filmy. Jeden z nich bude s Markem Wahlbergem. A chystají se další věci.
Máte pořád ještě nějakého herce, s nímž byste rád pracoval a zatím to je spíš sen?
Vždycky jsem chtěl pracovat s Robertem De Nirem, Alem Pacinem, Russellem Crowem a Melem Gibsonem. To se mi už splnilo. Mám ale ještě dva, Arnolda Schwarzeneggera a Sylvestera Stallonea. Vyrůstal jsem na jejich filmech, Rocky mě motivoval ve sportu, v judu a dodnes mě motivuje.
Tlačím projekt, kde by mohli být oba dva společně. A věřím, že to jednou dopadne. A pak bych chtěl pracovat také s Leonardem DiCapriem. Líbí se mi jeho přístup k ekologii a k udržitelnosti. Cítím to také tak. A mám připravených hodně filmů, které se této tematiky dotýkají. Také se něco rýsuje. Ale do poslední chvíle člověk nikdy neví.
Petr Jákl (51)
Filmový producent, režisér a scenárista
Jeho největším autorským filmem je film Jan Žižka
Aktuálně se v českých kinech hraje jím produkovaný film V pasti
Ve vývoji má v současnosti více než 40 filmů
Pracoval například s Robertem De Nirem, Alem Pacinem, Russellem Crowem, Markem Wahlbergem nebo Melem Gibsonem
Začínal jako filmový kaskadér, v minulosti se v řadě filmů sám objevil jako herec, například v xXx, České spojce nebo Vetřelec vs. Predátor, hlavní roli hrál v Krysařovi
Českou republiku reprezentoval v judu, v roce 2000 se zúčastnil olympijských her v Sydney