Hrot24.cz
Haló, tady doktor

Shutterstock.com

Haló, tady doktor

Český zdravotnický systém čeká zásadní změna. Pojišťovny chtějí plnohodnotně proplácet telemedicínu

Vladimír Barák

Dohadování nad úhradovou vyhláškou, jež slouží jako podklad k proplácení zdravotní péče jednotlivým poskytovatelům, každoročně nebývá příjemné. Zatímco poskytovatelé péče často přicházejí s velkými požadavky na nové úkony a zvyšování úhrad, pojišťovny dvakrát obrací každou korunu a pečlivě zvažují, co si ještě mohou dovolit. Celé řízení často končí nezdarem, který musí svým jednostranným rozhodnutím vyřešit ministr zdravotnictví.

Podobné problémy se čekaly i v případě telemedicíny, která diagnostiku a léčbu pacienta přenáší do systému jedniček a nul, tedy digitálního světa. V úhradové vyhlášce dosud takové úkony vůbec nebyly. Covid-19 a obava ze šíření viru v čekárnách ale změnily náhled na dálkové lékařství. Zdravotní pojišťovny nyní připouštějí, že budou souhlasit s novými výkony proplácenými z veřejného zdravotního pojištění. Podle odborníků by to byl zlomový okamžik.

Za dva roky

Že pojišťovny chtějí dát telemedicíně zelenou, jako první prozradila Zdeňka Salcman Kučerová, ředitelka zdravotnického úseku Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR. „Úhradová vyhláška pro rok 2022 ještě příliš telemedicínu nereflektuje, ale mohu potvrdit, že velké téma to určitě bude v jednáních o úhradách pro rok 2023. Tam je velká vůle tyto úkony zahrnout,“ řekla na začátku listopadu Salcman Kučerová při neformálním setkání s novináři.

Důkladně popisovala, jak náročné bylo pro celé zdravotnictví reagovat na složitou situaci, kdy lékaři z obavy z šíření viru uzavírali čekárny a velkou část pracovní doby řešili obtíže svých pacientů po telefonu či videohovorem. „Tam se ukázalo, že na to úhradová vyhláška není připravena. Znala jediný kód, konkrétně výkonu pro telefonickou konzultaci lékaře s pacientem. Ten byl ale určen pro rychlou konzultaci, objednávku či e-recept, nikoli pro standardní klinické vyšetření,“ řekla Salcman Kučerová.

Pružná reakce

Pojišťovny na to urychleně reagovaly. Každá vytvořila kódy v režimu náhradních výkonů, tedy jakési provizorní řešení. Lékaři se tak mohou pacientovi po telefonu věnovat déle a tento čas dostanou zaplacený. Ideální to ale není. Pro každou pojišťovnu musí lékař výkon oznamovat jinak. Jednodušší je, když vyhláška stanoví úkon plošně, u všech stejně.

Toho by se mohlo dosáhnout právě v nové úhradové vyhlášce. Konstruktivní přístup pojišťoven odborníci vítají. „Pro systém veřejného zdravotního pojištění budou nová pravidla finančně šetrnější. Bude nezbytné stanovit, v jakých segmentech a u jakých výkonů bude telemedicína opodstatněná. Nové kódy v rámci zdravotnictví v oblasti telemedicíny přinesou kvalitnější péči pacientům a posílí preventivní medicínu,“ říká Radka Bauerová, odbornice na smluvní vztahy s pojišťovnami ze společnosti Strofios. „Je dobře, že pracujeme na zavádění telemedicíny do klinické praxe s transparentním systémem úhrad,“ podotýká Miloš Táborský, vedoucí Národního telemedicínského centra.

Musejí změnit přístup

Každoročním problémem dohadování nad úhradovou vyhláškou ale bývají detaily. Jednotliví aktéři se shodnou na cíli. Ale nemají jasno v tom, jak jej dosáhnout. Z průběžných jednání ale zatím vyplývá, že vzniknout by mohly nové kódy tak, jak je prozatím nastavila největší pojišťovna VZP. V úhradové vyhlášce by tak nově našla místo distanční konzultace zdravotního stavu praktickým lékařem (15 minut), distanční konzultace zdravotního stavu ambulantním specialistou (10 minut) a distanční konzultace zdravotního stavu ambulantním specialistou u pacienta se závažným chronickým onemocněním (20 minut). Vlastní kódy by dostali psychologové a psychiatři. Výkony by byly regulovány na jednoho pacienta za určité časové období.

Konkrétní řešení bychom měli znát v průběhu roku 2022. Salcman Kučerová ze Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR ale už nyní doporučuje, aby se lékaři začali připravovat. Doporučení je jednoduché: musejí jít s dobou. „Musejí změnit přístup. Někteří lékaři sice telemedicínu podporují, ale ve skutečnosti nejsou na tu změnu přístupu vůbec připraveni. Představují si, že budou telefonovat s pacienty za slušnou úhradu, ale tohle není telemedicína, kterou chtějí zdravotní pojišťovny podporovat,“ upozorňuje.