Rodinné finance
České domácnosti si pohoršily. Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je nejnižší od loňského února
Češi mají obavy ze zhoršení celkové hospodářské situace v zemi. Naopak v průmyslu se nálada mírně zvedla.
čtk
Důvěra v českou ekonomiku klesla v lednu meziměsíčně o 0,3 bodu na 97,4 bodu. V porovnání s prosincem se mírně zvýšil optimismus podnikatelů. Naopak mezi spotřebiteli důvěra klesla a dostala se na nejnižší úroveň od loňského února, uvádí Český statistický úřad (ČSÚ). I přes druhý meziměsíční pokles v řadě zůstává souhrnný indikátor důvěry výše než před rokem, kdy měl hodnotu 92,7 bodu.
Indikátor důvěry podnikatelů se v lednu zvýšil o 0,4 bodu na 97,5 bodu. „Důvěra podnikatelů v ekonomiku se na začátku roku zvýšila pouze v odvětví průmyslu. Důvodem je očekávané zvýšení tempa růstu výrobní činnosti v příštích měsících. Obecně však průmyslové podniky čelí problémům s poptávkou, kterou více než polovina podniků považuje za největší bariéru růstu,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Mezi podnikateli v průmyslu stoupla důvěra oproti prosinci o 4,3 bodu na 93,2 bodu. Ve vybraných odvětvích služeb se naopak o 3,4 bodu snížila, ve stavebnictví klesla o 1,8 bodu a v obchodě o 0,8 bodu.
Důvěra spotřebitelů se meziměsíčně snížila o 3,4 bodu na 97,1 bodu. Po třech měsících tak klesla pod svůj dlouhodobý průměr a zároveň je na nejnižší úrovni od února 2024. „Domácnosti v lednu hůře hodnotily svojí finanční situaci ve srovnání s předchozími 12 měsíci. Zároveň se zvýšily jejich obavy ze zhoršení celkové hospodářské situace v Česku,“ uvedla Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Podíl spotřebitelů očekávajících v příštích 12 měsících zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se v lednu podruhé v řadě mírně zvýšil. V lednu také, na rozdíl od prosince, mírně převažoval podíl domácností očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích 12 měsících.
Meziměsíčně se dále zvýšil počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůř než v předchozím roce. Podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se podle statistiků téměř nezměnil.