Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Dočkáme se rychlovlaků? Pokud ano, nejprve na Moravě

Po kolejích by měly uhánět rychlostí přes tři sta kilometrů v hodině a poprvé by v tomto tempu měly prosvištět Moravou. Právě zde totiž pokročila příprava vysokorychlostních tratí nejdále.

Dočkáme se rychlovlaků? Pokud ano, nejprve na Moravě
ilustrační foto | Shutterstock.com

Dočkáme se tedy po dlouhých letech politických slibů prvních rychlovlaků a v kterém roce to bude?

„Vždycky říkám, že konkrétní termíny je velmi těžké stanovit s ohledem na množství vnějších vlivů. Osobně se domnívám, že velmi dobře postupujeme na Moravě, tedy u částí nazvaných VRT Moravská brána I a II a také u VRT Jižní Morava. Tam by už do konce letošního roku mohla být dokončena dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí, tedy EIA,“ říká v rozhovoru pro týdeník Hrot šéf projektu vysokorychlostních tratí Jakub Bazgier ze Správy železnic.

Pokud správce dostane příští rok od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko, budou se už podle Bazgiera lépe předpovídat termíny. „U těchto staveb jsme naštěstí ve shodě s krajskými zásadami územního rozvoje, tím pádem bychom v roce 2026 mohli začít psát zadávací dokumentaci na zahájení stavby,“ konstatoval manažer.

Tvrdí, že jeho cílem je dotáhnout do zdárného konce všechny moravské akce, které jsou v současnosti v přípravě skutečně nejdál. „Abychom se pak rychlovlakem už mohli konečně svézt a aby se ukázalo, že rychlovlaky mají smysl,“ dodal Bazgier, podle něhož je „velmi dobře našlápnuto“ na celém úseku mezi Prahou, Brnem a Vídní.

„Ještě musím k celému projektu vysokorychlostních tratí přidat ono pověstné ‚ale‘. V tuto chvíli je zatím v řešení, jak se bude výstavba vysokorychlostních tratí financovat,“ upozornil Bazgier.

Ve hře je přitom vedle evropských a tuzemských zdrojů také soukromý kapitál – obdobně jako u některých dálnic. Podle odhadů by celý projekt vysokorychlostních tratí mohl vyjít až na jeden bilion korun.