Čtyři páry bot na Čecha. I tak se pozná ekonomická hojnost
Loňské výsledky obuvnického průmyslu zkazila karanténa. Prodej přes e-shopy výpadek příjmů nenahradil.
redaktor
Dobré ekonomické časy, které Češi zažívali až do prvních měsíců letošního roku, lze odečíst i z poměrně nečekaných dat. Třeba z tak obyčejné věci, jako jsou boty. Podle čísel České obuvnické a kožedělné asociace měl, a zřejmě ještě má, každý Čech 3,5 až čtyři páry bot. Je to jeden z mála ekonomických aspektů, kterým se země přiblížila průměru Evropské unie.
Letošní rok ale může podle asociace situaci opět změnit, a to kvůli jarní karanténě a uzavření obchodů. „Po uzavření kamenných prodejen se zásadním staly internetové obchody. Prodeje přes e-shopy sice stouply, ale zdaleka nemohly nahradit tržby z klasického prodeje,“ říká Vlasta Mayerová z asociace.
Dařilo se podle ní zejména prodeji dětské obuvi. Potvrdil to i Alois Šůstek, majitel značky Fare z Valašských Klobouků, která se na její výrobu zaměřuje. „Nám prodej přes e-shop nahradil výpadek kamenných prodejen natolik, že došlo k navýšení tržeb,“ řekl. Podle Vlasty Mayerové je to dáno tím, že po uvolnění restrikcí rodiče dětem nakoupili celoroční obuv, kdežto prodej bot pro dospělé byl minimální. Obchodníkům zůstaly poměrně velké zásoby, tudíž jsou objednávky pro nastávající sezonu menší.
Aktuálně v Česku tvoří obuvnický průmysl 35 firem s počtem větším než 20 zaměstnanců. Bohužel nabídka české obuvi na domácím trhu je relativně nízká. Mnozí čeští výrobci totiž značnou část své produkce vyvážejí zejména do evropských zemí. Z tohoto důvodu na náš trh přijdou jen cca dva miliony ze zhruba čtyř milionů, které se v Česku vyrobí.
V porovnání s dovozem jsou to ale stále malá čísla. Ze zahraničí, zejména z Asie, přichází do Česka každý rok více než 90 milionů párů bot za cenu přesahující 25 miliard korun. Podíl dovozu z Číny ale v posledních letech mírně klesá.