Nosí je i Barbie
Kam se hrabe Rembrandt. Birkenstock žádá, aby soud uznal jeho sandály za umělecké dílo
Architekt Le Corbusier, umělecká škola Bauhaus a další ikony světa designu a vysokého umění jsou inspirací pro právníky firmy produkující obuv s typickou korkovou podrážkou.
čtk
Německý nejvyšší soud se dnes začal zabývat žalobami výrobce obuvi Birkenstock, který chce pro své sandály získat autorskou ochranu. Nejedná se totiž podle něj o pouhou obuv, ale o dílo užitého umění, informovala dnes agentura DPA. Kdy padne verdikt, zatím není jasné.
Firma, která sídlí v Porýní na západě Německa, tvrdí, že její typické sandály s korkovou podrážkou by měly být chráněny autorským právem, protože se jedná o umělecká díla. Žaloba u Spolkového soudního dvora, německé obdoby nejvyššího soudu, je namířená proti třem firmám, které podle Birkenstocku její obuv napodobují.
Soud v Kolíně nad Rýnem dal firmě před časem v první instanci zapravdu, odvolací soud ale verdikty zrušil. Podle něj sandály nesplňují požadavky na označení za umělecké dílo. Autorským právem jsou běžně chráněny kromě obrazů, soch a hudebních děl například i knihy, filmy či počítačové programy.
Právní zástupce obuvní firmy Konstantin Wegner ale tvrdí, že soudy v minulosti připustily autorskou ochranu i v případě předmětů užitého umění, například lustrů umělecké školy Bauhaus, nábytku architekta Le Corbusiera či jednoho z modelů automobilu Porsche.
Zdravotní sandály Birkenstock byly populární v 60. letech minulého století a po letech zapomnění se opět staly módním trendem na počátku tohoto tisíciletí. Nová pozornost se značce dostala předloni poté, co si australská herečka Margot Robbieová obula její růžové boty v závěrečné scéně filmového hitu Barbie.