Černé zlato na historickém vrcholu: Co žene ceny kávy vzhůru?

Černé zlato na historickém vrcholu: Co žene ceny kávy vzhůru?

www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

Růst ceny kávy

Černé zlato na historickém vrcholu: Co žene ceny kávy vzhůru?

Globální ceny kávy dosáhly v roce 2024 nejvyšších hodnot za téměř padesát let. Pro běžného spotřebitele to znamená zdražení jeho oblíbeného nápoje, zatímco pěstitelé a obchodníci se potýkají s náročnými výzvami. Příčinou cenové spirály je kombinace špatného počasí v hlavních producentských zemích, Brazílii a Vietnamu, a dlouhodobého poklesu zásob. Co konkrétně žene ceny kávy do nebeských výšin?

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Nedostatek na trhu: Káva pod tlakem přírody

Brazílie, největší producent arabiky na světě, letos zažila jednu z nejhorších období sucha v historii. „Přestože v říjnu konečně přišly deště, vlhkost půdy je stále nízká,“ vysvětluje analytik z poradenské společnosti StoneX. Stromy, místo aby vytvářely květy potřebné pro úrodu, bohatě olistily – což naznačuje další rok slabé produkce. Podle odhadů se brazilská úroda arabiky propadne o 10,5 % na 40 milionů pytlů.

Vietnam, hlavní zdroj robusty, která se používá především do instantních káv, čelil letos extrémům obou stran počasí. Po ničivém suchu přišly intenzivní deště, které dále zkomplikovaly produkci. Očekává se, že úroda robusty klesne až o 10 %, což dále prohloubí globální nedostatek této klíčové suroviny.

Obchodníci a pražírny v kleštích vysokých cen

Rostoucí ceny kávy zasáhly obchodníky po celém světě. Brazilské firmy Atlantica a Cafebras už požádaly o soudní ochranu před věřiteli, což je krok těsně před bankrotem. Hlavním problémem jsou narůstající náklady na zajišťování obchodů na burze a zpoždění dodávek kávy, což donutilo některé obchodníky uzavřít své ztrátové pozice na futures trzích. Tento krok však paradoxně tlačí ceny kávy ještě výš, protože uzavírání krátkých pozic zvyšuje poptávku po futures.

Nestlé, největší světový výrobce kávy, čelí důsledkům vysokých cen přímo. Poté, co prudké zdražení jeho produktů vedlo ke ztrátě podílu na trhu, byl generální ředitel společnosti odvolán. „Spotřebitelé hledají levnější alternativy, protože si nemohou dovolit platit za drahé značky,“ komentoval situaci jeden z analytiků potravinářského průmyslu.

Přesto není vliv rostoucích cen rovnoměrný. Spotřebitelé, kteří pijí kávu převážně v kavárnách, zatím výrazné zdražení nepociťují, protože surová káva tvoří jen malé procento celkové ceny šálku.