Od testů k závodnímu nasazení – První ostrý start čeká Valkyrii 28. února v Kataru.
se souhlasem společnosti Aston Martin
Aston Martin se chystá na Le Mans
Pekelný stroj na Le Mans: Aston Martin Valkyrie v akci
Aston Martin se po šesti dekádách chystá rozvířit prach na Le Mans – a tentokrát nejen jako ozdoba startovní mřížky. S hypersportem Valkyrie, který vypadá jako vytržený ze sci-fi filmu, míří britská značka přímo do srdce bitvy o celkové vítězství. Není to jen návrat legendy. Je to výhrůžka soupeřům, že éra „gentlemanského“ Astonu už dávno skončila.
šéfredaktor
Valkyrie není obyčejný závodní speciál. Je to silniční auto převlečené za závodní monstrum. Jako první vůz v historii totiž splňuje jak normy pro běžný provoz, tak přísné parametry kategorie Hypercar.
Zatímco konkurenti ladí své prototypy jen pro jednu sérii, Aston útočí na dvě fronty zároveň: Mistrovství světa vytrvalostních závodů (WEC) i americkou sérii IMSA. 28. února 2025 v Kataru se ukáže, jestli tahle dvoukolejná strategie není příliš drahá sázka.
Pod kapotou řve 6,5litrový atmosférický V12 – poslední výkřik doby před érou hybridů a elektromobilů. Inženýři s ním ale nezacházejí v rukavičkách.
„Snažíme se ho trochu krotit, aby nenasával benzín jako student pivo na majálesu,“ přiznává se smíchem Adam Carter z Astonu. I tak má ale motor dost síly, aby z jeho řevu měla konkurence nahnáno.
Ferrari zůstane věrné Itálii: Výroba se přesouvat nebude
Aerodynamiku má na svědomí Adrian Newey, génius z Formule 1, který do návrhu promítl všechny triky, jež mu léta zakazovali v královně motorsportu. Výsledek? Kdyby Valkyrie jela pozpátku, přítlak by ji přilepil ke stropu tunelu.
Tým snů: Od mistrů světa po mladé drsňáky
Za volant usedne mix zkušeností a mladé krve. Harry Tincknell, který Le Mans vyhrál dřív, než někteří jeho kolegové vůbec dostali řidičák, povede do boje dánského borce Marca Sørensena a španělského fenoména Alexe Riberase. V Americe pak nastoupí duo Gunn-De Angelis – pár, který v GT třídě rozdával profesorské lekce.
„Když jsme poprvé viděli Valkyrii v boxech, málem jsme padli na kolena. Je to jako řídit sochu z muzea, jenže má 900 koní a umí kousat,“ popisuje Roman De Angelis.
Než se Valkyrie postaví na start, projede půl světa. Tým už Valkyrii testoval na různých tratích, od okruhů Donington Park a Silverstone ve Velké Británii až po tratě v Bahrajnu, vůz už projel 15 tisíc kilometrů.
„V Daytoně jsme jeli v takovém vedru, že i kaktusy na trati hledaly stín,“ vzpomíná šéf týmu Ian James. Přiznává ale, že noc v Le Mans bude jiná káva: „Tam se ukáže, jestli jsme blázni, nebo vizionáři.“
Sezóna 2025 přinese 19 závodů na třech kontinentech. Pro Aston Martin to není jen boj o trofeje. Je to mise, která má dokázat, že i v éře digitálních technologií může britská umanutost a řev staré školy vyhrávat.
A pokud Valkyrie 16. června 2025 zakrouží po vítězném kole v Le Mans, možná si někdo vzpomene, že přesně před 100 lety zde vyhrál první vůz se jménem Aston Martin v názvu. Náhoda? Těžko říct. Historie má ale comebacky ráda.