Garáž
Nový Aston Martin Vantage Roadster 2024: Špičkový sportovní kabriolet
Aston Martin s hrdostí představuje nový model Vantage Roadster, který doplňuje světově uznávaný Vantage Coupe. Model Vantage představený v roce 2024 posunul hranice luxusu a dynamiky na zcela novou úroveň. Nyní přichází Vantage Roadster, aby obohatil zážitek z jízdy a nabídl jedinečný pocit svobody při jízdě s otevřenou střechou.
Pohon zajišťuje motor 4.0 V8 Twin-Turbo s výkonem 665 k a točivým momentem 800 Nm, který přináší stejný dechberoucí výkon a dynamiku i vizuální atraktivitu jako verze Coupe. Díky otevřené karoserii však zaručuje ještě intenzivnější zážitek z jízdy. Vantage Roadster přidává do již tak nezapomenutelného zážitku z jízdy novou úroveň emocí a dále rozšiřuje fenomenální přitažlivost tohoto tradičně pojatého, ale přesto moderního britského sportovního vozu.
Nový Vantage Roadster byl navržen tak, aby nabídl veškerý styl, pocit svobody a dobrodružství, které jsou synonymem pro kabriolety, ale bez tradičních omezení spojených s jejich konstrukcí. Je stejně přitažlivý jako verze s pevnou střechou, s jen minimálně zvýšenou hmotností a s nejrychlejší plně automatickou střechou na trhu. Model Vantage Roadster je tak kabrioletem bez kompromisů a důstojným členem řady Vantage.
Novinka pokračuje v tradici otevřených vozu Aston Martin Vantage, která sahá 75 let zpět. Pod názvem Vantage byl v roce 1950 uveden upgrade motoru pro model DB2. Tento kit, dostupný jak pro kupé (známé jako „saloon“), tak pro kabriolet (nazývané „drophead coupe“), obsahoval větší karburátory a vyšší kompresní poměr, což zvýšilo výkon 2,6litrového dvouvačkového motoru ze 105 koní na úctyhodných 125 koní.
Letos slaví Aston Martin 20. výročí představení modelu V8 Vantage z roku 2005. Šlo o první zcela nový Aston Martin postavený v Gaydonu, který nesl toto jméno, a zároveň o první Vantage jako samostatný model, nikoliv odvozenou variantu. Verze Roadster se objevila o rok později.
Nový Aston Martin Vantage Roadster 2024: Špičkový sportovní kabriolet
se souhlasem Aston Martin
Adrian Hallmark, generální ředitel automobilky Aston Martin, říká: „Technické a dynamické schopnosti nového modelu Vantage daleko přesahují jakýkoliv předchozí model Vantage, takže nový vůz je právem považován za skutečně špičkové sportovní náčiní. Vantage Roadster není výjimkou a nabízí zcela nový zážitek, který v sobě obsahuje všechny výhody Coupé bez kompromisů v oblasti kultivovanosti nebo výkonu díky pečlivé práci našich týmů pracujících na konstrukci karoserie a podvozku. Vantage Roadster poskytuje prvotřídní zážitek z jízdy se staženou střechou jako žádný jiný vůz na světě.“
Klíčem k tomu, aby si Vantage Roadster zachoval dynamické vlastnosti modelu Vantage Coupe, je skutečnost, že oba vozy byly navrženy a vyvíjeny paralelně, nikoliv postupně. Díky tomu je Roadster plnohodnotným modelem sám o sobě, což vývojovému týmu umožnilo zavést prvky a vlastnosti, které nevedly k sebemenším kompromisům v oblasti výkonu, jízdního komfortu a ovladatelnosti nebo nadměrného nárůstu hmotnosti.
Oproti předchozímu modelu Vantage Roadster zaznamenal 4,0litrový motor V8 Twin-Turbo speciálně upravený pro použití ve vozech Aston Martin bezprecedentní nárůst výkonu o 155 k a točivého momentu o 115 Nm, a to díky větším turbodmychadlům, upravenému tvaru vačkových hřídelí a optimalizovanému kompresnímu poměru. Nejvyšší výkon 665 k a ohromující točivý moment 800 Nm se přenášejí přes osmistupňovou samočinnou převodovku, umožňující řazení pádly na volantu, a přes elektronicky řízený samosvorný diferenciál výhradně na zadní kola. Toto řešení slibuje vozu Vantage Roadster fenomenální jízdní výkony (zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximální rychlost 325 km/h). Díky skládací střeše si navíc cestující mohou ještě více vychutnat nezaměnitelný burácivý zvuk motoru V8 vycházející z dramaticky skloněné kapoty a koncovek výfuku.
Díky ultrapevné a lehké hliníkové konstrukci, kompozitním panelům karoserie a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 49:51 poskytuje Vantage Roadster ideální základ pro skvělé naladění podvozku. Zavěšení kol vychází z konceptu používaného v závodních vozech, s lichoběžníkovou přední a víceprvkovou zadní nápravou, vinutými pružinami a adaptivními tlumiči Bilstein DTX (s vyladěním na míru), a společně s přímo napojeným sloupkem řízení dodávají vozu preciznost, vyvážené jízdní vlastnosti, jistotu a především charakteristický zážitek z jízdy typický pro špičkové sportovní vozy.
Ferrari zůstane věrné Itálii: Výroba se přesouvat nebude
Brzdové kotouče o průměru 410 mm vpředu (s karbon-keramickými kotouči) a šestipístkové třmeny zajišťují, že Vantage Roadster dokáže zpomalovat ještě rychleji než zrychlovat – a to opakovaně. Potřebnou přilnavost zajišťují na zakázku vyrobené pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5, speciálně vyvinuté společností Michelin a vyladěné experty automobilky Aston Martin. Běhoun tvoří směs přizpůsobená specifickým požadavkům modelu Vantage. Pneumatiky poskytují nejen prvotřídní přilnavost na suchu i na mokru, ale také vynikající cit pro řízení a progresivní vlastnosti pro předvídavou jízdu na hraně adheze.
Veškerý tento hardware je podporován elektronickou architekturou využívající citlivé snímače pracující v šesti osách, které jsou schopny vytvořit naprosto podrobný přehled o tom, jak se vůz chová. To umožňuje stabilizačnímu systému ESP určit optimální nastavení jak s ohledem na podmínky na silnici, tak na styl, jakým řidič vůz ovládá. Vantage Roadster navíc přenáší inovativní systém Advanced Traction Control původem z modelu Vantage Coupe, který řidiči dovoluje nastavit jednu z osmi úrovní kontroly trakce: výchozí úroveň pět je optimalizována pro dosažení nejrychlejších kol projetých čistou stopou. Čím nižší je číslo, tím více systém zasahuje, což poskytuje další úroveň jistoty a bezpečnosti například za nepříznivých povětrnostních podmínek. Naopak řidiči, kteří chtějí zdokonalit své schopnosti například na okruhu, mají možnost kontrolu trakce vypnout a vyzkoušet si vůz bez jakéhokoli elektronického vlivu.
Od samého počátku bylo do konstrukce modelu Vantage Roadster navrženo několik opatření, aby se hlavní přednosti vozu, tedy obdivuhodné jízdní vlastnosti a nadšení z jízdy na otevřené silnici, přenesly z kupé na roadster v nezměněné podobě. Za tímto účelem byly od počátku upřednostňovány dva hlavní cíle, které jsou tradičně považovány za zcela odlišné. Bylo to zachování co nejnižší hmotnosti verze Roadster ve srovnání s Coupe a zajištění tuhosti karoserie na mimořádně vysoké úrovni i bez střechy.
K tomu bylo nezbytné určit průběh zatížení karoserie a upravit zadní část vozu, aby se zvýšila tuhost na úroveň kupé. Kromě toho byly na nejdůležitějších místech přidány zpevňující panely s optimalizovanou hmotností, které ještě více než u kupé zvyšují tuhost v příčném směru.
Samotná kompaktní střecha se sklápí do tvaru písmene „Z“ a díky tomu je lehčí i rychlejší než objemná střecha se stahováním do písmene „K“. Navíc u ní není potřeba zajišťující krycí díl, což dále snižuje hmotnost a těžiště. Střechu modelu Vantage Roadster lze otevřít nebo zavřít při rychlosti do 50 km/h, přičemž celá operace trvá pouhých 6,8 s. Jedná se o nejrychlejší plně automatický mechanismus skládací střechy na trhu. Tuto elegantní operaci lze navíc provést, jakmile sedíte ve voze, anebo na dálku pomocí klíčku, pokud se uživatel nachází ve vzdálenosti do dvou metrů od vozu.
Nový Aston Martin Vantage Roadster 2024: Špičkový sportovní kabriolet
se souhlasem Aston Martin
Navzdory mimořádné rychlosti ovládání střechy a její lehké konstrukci nedošlo k žádným ústupkům kultivovanosti. Střecha obsahuje plných osm izolačních vrstev, takže hladina hluku v kabině je při natažené střeše srovnatelná s kupé Vantage.
Díky sklápění střechy do tvaru písmene Z je celý díl jednodušší, a tudíž lehčí, takže celková hmotnost vozu Vantage Roadster vzrostla o pouhých 60 kg, což je pro vůz této kategorie vynikající úspěch a přední hodnota v dané třídě.
Dokonce i konstrukce na ochranu při převrácení byla pečlivě optimalizována tak, aby byla co nejpevnější a nejlehčí. Hliníková konstrukce pro ochranu při převrácení Roll-Over and Protection System (ROPS) je vytvořena procesem, který kombinuje odlévání a lisování a vytváří tak strukturu, která je robustní, lehká a skladná.
V neposlední řadě byla pozornost věnována také pérování, aby se zohlednila změna hmotnosti i jejího rozložení. Ačkoli jsou tyto změny minimální, skutečnost, že Vantage Roadster má překalibrovaný software pro zadní tlumiče a nově vyladěné uchycení vzadu umístěné převodovky, jen ukazuje, jak daleko inženýři automobilky Aston Martin zašli, aby zajistili, že se z kupé do roadsteru přenese to podstatné z vynikajících jízdních vlastností.
Simon Newton, ředitel oddělení Vehicle Performance, vysvětluje: „Vantage se loni dostal na titulní stránky díky neuvěřitelnému nárůstu výkonu a točivého momentu oproti předchozímu modelu. Způsob, jakým vůz využil tak mimořádný výkon, zcela okouzlil nadšence a vyznavače sportovních vozů. Současný vývoj obou modelů Vantage Coupe a Roadster znamenal, že jsme byli schopni zachovat obdivuhodné dynamické schopnosti a agilní sportovní charakter vozu Vantage bez jakýchkoli kompromisů i po odstranění střechy, což řidičům umožní vyřádit se na hranici možností a užít si k tomu proudění čerstvého vzduchu. Toho bylo dosaženo optimalizací struktury karoserie v kombinaci se specifickým zavěšením vozu Vantage Roadster, které provedl náš tým specialistů na podvozky. Nový vůz je díky tomu dokonalým stájovým kolegou modelu Coupe.“
Pro model Vantage Roadster bylo zásadní, aby si zachoval veškerou působivost a eleganci sesterského vozu Vantage Coupe, včetně nezaměnitelných linií, bez ohledu na to, zda je střecha natažená nebo skrytá. Výsledek je natolik působivý, že s nataženou střechou Vantage Roadster vypadá, jako by nikdy nebyl navržen pro nic jiného. Dramaticky skloněné čelní sklo se spojuje s vysokým pontonem karoserie a vytváří proporčně vybroušený profil čistokrevného sportovního vozu.
Střecha se snadno skládá za sedadla, aniž by bylo nutné používat objemný a těžký zajišťující kryt. Víko zavazadlového prostoru se mírně svažuje a na svém konci vrcholí dramatickým výstupkem v podobě nápadného zadního spoileru. Rozšířené blatníky zůstaly jako u kupé, stejně jako zvětšený otvor s charakteristickou mřížkou chladiče Aston Martin. Je to dokonalá ukázka toho, jak spojit krásu s funkčností, protože rozměrná příď zvyšuje průtok vzduchu výkonným motorem o téměř 30 %.
Aby vůz mohl posloužit i jako velkolepé plátno pro vytvoření sportovního mistrovského díla, byly do palety laků přidány tři nové barvy: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent Sapphire a Bronze Flare, zatímco střechu modelu Vantage Roadster lze objednat v černé, červené, modré nebo černo-stříbrné barvě. Pro další zvýraznění sportovního charakteru vozů se nabízí 21 doplňkových odstínů. K dispozici jsou čtyři typy 21palcových kol, která existují v různých povrchových úpravách, pro brzdové třmeny se dodává sedm laků.
Marek Reichman, kreativní ředitel společnosti Aston Martin, uvádí: „Nový Vantage Roadster je designérským mistrovským dílem. Výrazný zvukový projev motoru zpestřuje jeho jednoduchý, ale rafinovaný design a vytváří spojení, které nelze přehlédnout. Tvar vozu vyzařuje krásu, atletický postoj naznačuje dravé schopnosti a zvuk přináší hluboký smyslový zážitek. Zvláště osobitý projev motoru, spojující umění i výkon, tuto rovnováhu umocňuje a mění sluchový zážitek v důležitou součást jízdy. Se staženou střechou se zvuková kulisa stává stejně významnou jako design a spojuje v sobě jednoduchost, výkon a pevné spojení, které překračuje hranice jízdy a stává se nesrovnatelným smyslovým vjemem.“
Stejně jako u všech vozů Aston Martin mohou i u modelu Vantage zákazníci využít nekonečné možnosti individualizace na míru prostřednictvím personalizační služby Q by Aston Martin. Díky dovednostem designérů a řemeslníků oddělení Q je pro zákazníky připraven nezapomenutelný zážitek z objednání jejich ryze osobitého vozu, který může zahrnovat vše od jednoho malého rozlišujícího detailu až po kompletní návrh a výrobu komponentů zcela na míru pro realizaci skutečného unikátu.
Vantage Roadster je stejně jako jeho protějšek Coupe nejnovějším modelem vybaveným novou generací palubního systému Aston Martin. Infotainment vznikl od základu zcela ve vlastní režii automobilky a poprvé se představil v modelu DB12. Systém kombinuje plně integrovaný víceobrazovkový systém s plnou online konektivitou a jeho základem je 10,25“ dotykový displej Pure Black s plně kapacitním ovládáním jedním i více prsty. Řadu funkcí mají ovšem na starosti fyzické spínače, nechybějí například tlačítka pro klíčové mechanické operace volby převodovky, pohonu, topení a ventilace. K dispozici jsou také ovladače podvozku, ESP a výfuku, nastavení systémů aktivní bezpečnosti a kontroly vzdálenosti při parkování, takže nejpoužívanější prvky lze ovládat intuitivně a bez nutnosti spustit oči z vozovky. Nechybí aplikace Aston Martin pro chytré telefony s operačními systémy iOS a Android pro interakci, ovládání a zpětnou vazbu k vozu Vantage.
Model Vantage Roaster je standardně vybaven 390Wattovým audiosystémem Aston Martin s 11 reproduktory. Tato souprava, vyvinutá s využitím pokročilého hardwaru, disponuje režimem prostorového zvuku QuantumLogic® pro zcela pohlcující zvukovou kulisu. Pro nejnáročnější příznivce hudby, kteří zvukový doprovod za jízdy považují za skutečně významný, je připraven volitelný systém vyvinutý s partnerem značky Aston Martin v oblasti audia, společností Bowers & Wilkins. Tento výjimečný hifi systém, akusticky přizpůsobený objemu a tvaru interiéru modelu Vantage Roadster, využívá technologie a inovace, které lze nalézt v celosvětově uznávaných reproduktorech Bowers & Wilkins.
Dodávky modelu Vantage Roadster budou zahájeny ve 2. čtvrtletí roku 2025. Novinka se připojí ke svému sourozenci kupé, modelům DB12 a DB12 Volante, vrcholnému kupé Vanquish, k DBX707, supersportu mezi SUV, a také k připravovanému supersportu Valhalla, a vytvoří tak bezesporu nejobsáhlejší, nejvýkonnější a nejžádanější produktovou řadu ve 112leté historii značky Aston Martin.