„Alláh nám dal tento dar.“ Pákistánci spoléhají na čínské soláry, aby porazili konkurenci
Firmy v Pákistánu ve velkém instalují solární panely, aby platily co nejmenší účty za elektřinu. Vidí v tom cestu, jak porazit čínskou a indickou konkurenci.
redaktor
V Pákistánu platí domácnosti i firmy jedny z nejvyšších cen elektřiny v Asii. I proto místní podnikatelé a bohatší domácnosti stále častěji spoléhají na instalace laciných čínských solárních panelů na střechách svých domů a podniků, aby snížili spotřebu elektřiny z veřejné sítě. „Každý kousek místa, který mám, chci, aby byl pokrytý solárními panely,“ prozradil Khawaja Masood Akhtar, šéf společnosti Forward Sports.
Továrna ležící u indických hranic je jedním z největších světových výrobců fotbalových míčů. Za poslední dva roky už její vedení zdvojnásobilo instalovaný výkon fotovoltaiky na svých pozemcích. Ze svých zdrojů pokrývá padesát procent spotřeby elektřiny. Je to rovněž reakce na tlak německé firmy Adidas, pro kterou vyrábí právě fotbalové míče, aby produkce sportovního zboží byla co nejvíce udržitelná.
„Je to jediný způsob, jak můžeme porazit naše konkurenty v Číně a Indii. Alláh nám dal tento dar, abychom se dostali z této šlamastiky,“ upřímně přiznal Akhtar pro Financial Times hlavní smysl využívání levných solárních panelů z Číny. Do příštího roku chce podíl solárů na využívání energií navýšit až na 80 procent. Naopak cena elektřiny od pákistánských provozovatelů neustále roste.
Za jejím zdražováním ale nepřímo stojí právě komunistická říše středu, protože vláda v Islámábádu se spolehla na čínské půjčky v řádu miliard dolarů do modernizace energetické infrastruktury, aby zemi zajistila dostatek elektřiny. Finance proudily hlavně do uhelných zdrojů, ale tarify se kvůli splácení úvěrů za poslední tři roky více než zdvojnásobily.
Pákistánci tuto situaci řeší nákupem čínské fotovoltaiky, jen v první polovině tohoto roku to bylo v objemu 1,4 miliardy dolarů. Třpytivé namodralé panely jsou k vidění prakticky všude, na střechách továren, domů, benzínových stanic, nemocnic i mešit. Také továrny všech globálních značek, jako je Coca-Cola, Mondelēz a Hyundai, z velké části využívají energii z čínských solárů.
Pro udržování elektrické sítě to ale znamená stále rostoucí komplikace, přiznal ministr energetiky Awais Leghari. „Poptávka po elektřině ze sítě se stále zmenšuje, to pro nás znamená velkou starost,“ zdůraznil.
Problémy mohou mít hlavně nejchudší domácnosti v zemi, zhruba třicet milionů obyvatel – z celkových 236 milionů obyvatel –, kteří si vlastní solární panely nemohou dovolit. Zástupci firem si stěžují, že náklady na energie jsou až dvojnásobné ve srovnání s Indií a Bangladéší. Část firem už musela podnikání uzavřít.
Solární analytička z BloombergNEF Jenny Chaseová v této souvislosti připomenula, že náklady na pořízení solárních panelů neustále klesají a meziročně se snížily na polovinu. „Ceny elektřiny v Pákistánu skutečně vzrostly, takže pro továrny a bohatší domácnosti se stalo ekonomicky výhodným zaplatit náklady na pořízení vlastní solární energie,“ řekla.