Zdražení i krachy
Růst spotřebitelských cen v Česku sice loni patřil mezi nejvyšší v celé Evropě, pokud bychom ale měřili jen „festivalovou inflaci“, vycházela i jinde na starém kontinentu stejně vysoká a v nejednom případě i vyšší než v Česku
redaktor
Do cen vstupenek na největších hudebních akcích se totiž promítaly stejné problémy jako u nás. Tedy nejen samotné zdražování v celé ekonomice, ale také dopady dvouleté pauzy způsobené čínskou chřipkou.
Mezi nejvýrazněji zdražující patří festivaly ve Velké Británii. Například pořadatelé legendárního Glastonbury, kam každoročně dorazí na 200 tisíc fanoušků, byli kvůli vyšším nárokům dodavatelů, ale také samotných kapel nuceni zdražit vstupné z 248 liber v roce 2019 na letošních 335. Další monstrakce – Download Festival – přirazila k 220 librám za lístek v roce 2019 letos 125 liber navíc.
O něco menší „příplatek“ museli z kapsy vytáhnout lidé mířící do Belgie na festival Tomorrowland. Třídenní poslech hudby a relax vyšly před covidem na 225 eur, letos už u pokladny fanoušek zaplatil bez pěti eur tři stovky. Ze 120 na více než 160 eur zvýšil cenu německý Full Force. Patrně nejméně z velkých akcí letos podražil proslulý festival v dánském Roskilde. Před čtyřmi lety návštěvníci platili 2250 dánských korun, letos to bylo jen o 150 korun (tedy přibližně o šest procent) více.
Jan Němec
Zatímco v Česku však drtivá většina zavedených festivalů přežila pandemii a zdá se, že se popere i s inflací, v zemi festivalům zaslíbené – Británii – nejistota a zdražování stáhly pořadatele desítek akcí do bankrotu. Podle britské asociace sdružující promotéry letních hudebních akcí se v roce 2019 za kanálem La Manche konalo více než 600 hudebních festivalů, letošní sezony se jich dožila méně než pětistovka.