Seminární práce? Otázka pár kliků. Závěrečná vysokoškolská práce? To je už trochu pracnější, ale ani to nezabere příliš mnoho času. Konzultace nějakého tématu? Učitelé netřeba, psát si můžete s umělou inteligencí, která vám napíše svůj „názor.“ To je realita dnešních dní studentů a studentek díky masivnímu rozvoji populárních chatbotů, fungujících na systémech AI.
Významné světové univerzity řeší, jak do vzdělávacího procesu zakomponovat skutečnost, že ani vysoce odborná práce už díky AI není zase tak složitým problémem. Zákazy se ale míjí účinkem.
Závěr studia je však něco jiného, než jeho samotný průběh. Ukazuje to praxe velkých byznysových škol, které často bývají lídry v inovacích. Své studijní programy proměňují tak, aby se posluchači s umělou inteligencí povinně seznámili a pracovali s ní, vyplynulo z ankety on-line deníku Business Insider.
„Zapracujeme umělou inteligenci do každé části našich učebních plánů,“ informoval David Marchick, děkan Kogod School of Business z Americké univerzity ve Washingtonu. Studenti budou povinně pracovat s AI napříč studijními obory, jako jsou například forenzní účetnictví nebo marketing. Marchick to zdůvodnil tím, že škola své studenty a studentky musí připravovat na budoucnost. A pokud by její absolventi a absolventky neuměli pracovat s AI, znamenalo by to na trhu práce značný handicap.
Se svou platformou LIFT běžící na systému umělé inteligence nedávno přišla prestižní Columbia Business School, jež je 6. top školou dle žebříčku agentury Bloomberg. Systém LIFT využívá jazykový model OpenAI, na němž běží například velmi populární chatbot ChatGPT.
O čem si mohou studenti s AI povídat? Kromě pomoci s písemnými pracemi se očekává třeba diskuze nad tématy, které se probraly během výuky. AI ale pomůže rovněž se zpracováním zážitků z výuky a s přípravou na zkoušení nebo testy. Systém má pomoci i s wellbeingem studentů – jak se lépe připravovat na zkoušky, kdy je dobré se začít učit či jak to s učením nepřehánět.
Povinně se práce s AI vyžaduje rovněž po posluchačích na Wharton School Pensylvánské univerzity. „Práce s AI je důležitá rozvíjející se dovednost,“ sdělil Ethan Mollick, profesor zaměřující se na podnikání a inovace. Jeho posluchači povinně část činností přenechávají AI. Následně musí vlastními schopnostmi analyzoval, jaký je rozdíl mezi tím, co zpracovali sami, a co za ně udělala AI. Díky tomu lépe porozumí fungování AI a vyhodnotí, s čím se mohou na umělou inteligenci spolehnout, a kde raději nikoli.
V České republice přistupují univerzity k zapojení AI různě. Zatímco některé práci s umělou inteligencí nadšeně podporují, jako třeba na Technické univerzitě v Liberci, jinde přešlapují. Například vedení Podnikohospodářské fakulty VŠE v Praze došlo k závěru, že hlídat a kontrolovat studenty, zda za ně práci nenapsala AI, je příliš náročné. A tak raději bakalářské práce úplně zrušilo. Nestěžuje si tu asi nikdo – ostatně posluchačům a posluchačkám odpadla náročná povinnost, učitelům pak jen málo ceněná práce.