Za Mikuláše Češi letos utratí bezmála 750 milionů, 1,5 procenta toho, co na Vánoce
Ulice se dnes zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska obchodníků 8. nejvýnosnější událost v roce. Po Vánocích, Silvestru, Velikonocích, Dušičkách, ale také Mezinárodním dni žen, Valentýnu a Dni matek.
HLAVNÍ EKONOM TRINITY BANK, ČLEN NÁRODNÍ EKONOMICKÉ RADY VLÁDY
Češi během Mikuláše ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci. Zvýšené jsou samozřejmě také výdaje ze služby specializovaných agentur, které návštěvu mikulášské trojice třeba přímo v bytě zákazníka zajišťují.
Často jsou ale návštěvy Mikuláše, čerta i anděla uskutečňovány v rámci sousedské či obecní výpomoci a související finanční plnění pak mnohdy probíhají v šedé zóně. Mikulášské daňové úniky se pak mohou počítat i na vyšší desítky milionů korun.
Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi – zejména sociálně slabší – mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční. V uplynulých letech bylo takových rodin více než letos a než obvykle, kvůli energetické drahotě a obecně inflaci více. Letošek je tedy jakýmsi návratem blíže normálu.
Letos se tak bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat zhruba dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Lidé v ČR své výdaje spjaté s mikulášskou oslavou navýší průměrně na zhruba 380 korun, z loňských 300 korun. Mikulášské výdaje tedy celkově dosáhnou zhruba 750 milionů korun. Mikulášské výdaje tak představují zhruba 1,5 procenta letos předpokládaných výdajů vánočních.