Vy nám elektromobily, my vám mléko a auta možná také. Celní válka EU a Číny graduje

foto Shutterstock.com

Vy nám elektromobily, my vám mléko a auta možná také. Celní válka EU a Číny graduje

Obchodní spory mezi Evropou a Čínou se vyostřují. Evropská unie rozhodla o uvalení vysokých dovozních cel na elektromobily, Peking na oplátku prošetřuje dovoz mléka, smetany, sýrů a vepřového masa.

František Novák

Největší asijská ekonomika se pustila do vyšetřování dovozu ze zemí Evropské unie. Zaměřila se na antidumpingové šetření u vepřového masa, mléka, smetany, sýrů a brandy. Peking to oznámil jen den poté, co EU uveřejnila revidovaný plán pro uvalení cel na čínské elektromobily. V říjnu by se mělo hlasovat o tom, zda Brusel zatíží dovoz elektromobilů clem ve výši 36,3 procenta.

Zavedení cel na čínské automobily s akumulátory ale rozděluje i členské země EU. Zatímco Francie, Itálie a Španělsko navrhovaná cla podporují, naopak Německo, Finsko a Švédsko ne.

Pokud by Peking přistoupil k zavedení cel, zásadně bude postižena Paříž, která loni vyvezla mléčné výrobky v hodnotě 211 milionů dolarů (4,8 miliardy korun), vyplývá z čínských celních statistik. Dále budou postiženi i farmáři v Itálii, Dánsku, Nizozemsku a Španělsku.

Předmětem vyšetřování komunistického režimu ale není sušené mléko z EU, objem jeho exportu loni dosáhl 357 milionů dolarů (8,1 miliardy korun).

Pokud by říše středu zavedla cla na brandy, byla by to rána pro francouzské exportéry, protože 99 procent tohoto druhu alkoholu, který se na asijský trh dováží, pochází ze země galského kohouta. Francie opakovaně kritizuje nárůst dovozu čínských elektroaut a už přijala opatření, aby francouzské dotace na nákup elektromobilů nedostávaly vozy z Číny.

Čínský státní list Global Times navíc varoval, že by Peking mohl začít antidumpingové šetření na dovoz evropských automobilů s benzinovými motory, které mají vyšší objem válců. Takové opatření by nejhůře dopadlo na německé automobilky. Vývoz německých vozů s motory o objemu vyšším než 2,5 litru měl loni hodnotu 1,2 miliardy dolarů (27 miliard korun).