Víc než jen hlas
V USA sílí voličská osvěta. Bojuje se o co největší volební účast.
webeditor
Před čtyřmi lety vyhrál prezidentské volby v USA Donald Trump i proto, že mnoho lidí z chudších oblastí k volbám nepřišlo. Jeden z nejopakovanějších argumentů Trumpových odpůrců letos znovu rezonuje americkým prostředím. A opoziční politici, ale i aktivisté dělají všechno pro to, aby se situace neopakovala.
Pro hnutí Black Lives Matter, které bojuje s rasovou nerovností, je to jedno z nejzásadnějších témat. Na své příznivce dlouhodobě apelovalo, aby se včas nechali registrovat k volbám. V tomto úsilí jim významně pomohli například i sportovci.
Hráči basketbalové NBA využili své platformy a při dohrávce sezony v Orlandu nosili výzvu k účasti ve volbách na tričkách před jednotlivými duely a někteří i přímo na dresech. Nejlepší basketbalista světa a čerstvý vítěz NBA LeBron James z Los Angeles Lakers, který je společensky hodně angažovaný a ve svém rodném Ohiu otevřel vlastní školu pro děti z chudých rodin, zase se svými společníky rozjel iniciativu More Than A Vote (Víc než jen hlas). Ta má za úkol šířit povědomí o prezidentských volbách mezi Afroameričany. Do začátku října se do ní zapojilo už přes deset tisíc dobrovolníků.
Basketbalisté šli v tomto ohledu sami příkladem. Zatímco před předchozími volbami v roce 2016 se jich nechalo registrovat jen dvacet procent, letos se toto číslo vyšplhalo až na 90 procent. Majitele týmů pak při bojkotu utkání přinutili, aby během voleb proměnili stadiony na hlasovací místa.
Velký nárůst zájmu o volby už hlásí i některé státy. Například Texas zaznamenal nový rekord, když se v něm nechalo zaregistrovat 16,9 milionu voličů, o 1,8 milionu víc než před čtyřmi lety. Demokraté to berou jako signál, že by v této tradiční baště republikánů tentokrát mohl uspět jejich kandidát Joe Biden. Podle analýzy společnosti TargetSmart je totiž 60 procent nově registrovaných voličů mladších 25 let, případně jde o lidi z etnických menšin.
Podpořit volební účast se chystají i velké americké firmy. Apple, Facebook, Uber, Walmart, Starbucks či Twitter už přislíbily, že svým zaměstnancům dají během voleb placené volno, aby jim nic nepřekáželo se jich účastnit. Amazon se k takovému kroku zatím neodhodlal, takže jej k tomu začínají tlačit samotní zaměstnanci peticí, kterou podepsalo už více než čtyři tisíce pracovníků. Mluvčí společnosti řekl zpravodajskému webu televizní stanice CNBC, že Amazon počítá s tím, že bude zaměstnancům volno udělovat individuálně na základě jejich žádosti.
Volba prezidenta USA je na programu 3. listopadu. Podle dosavadních průzkumů je favoritem kandidát Demokratické strany Joe Biden, současný šéf Bílého domu Donald Trump za ním zaostává.