Nissan X-Trail e-POWER

foto Nissan

Velký a překvapivě úsporný crossover

Nissan X-Trail e-POWER se mezigeneračně ohromně zlepšil. Je to velké pohodlné auto s originálním pohonem

Tomáš Jeník

Tomáš Jeník

šéfredaktor

Nissan X-Trail není na trhu žádným nováčkem, první model jezdil po světě už v roce 2020. Od začátku to byl větší bratr zakladatele segmentu crossoverů, Nis­sanu Qashqai, a menší bratranec opravdu velkého Pathfinderu. Začínal jako velká krabice, která nedělala ostudu na žádném venkovském statku, později se posunul blíž k městu, ale pořád ze všeho nejvíc připomínal přifouklý Qashqai. Ostatně třeba v Americe ta dvě auta prodávali pod názvy Rogue a Rogue Sport (přičemž za rychlíka byl považován ten menší). Až čtvrtá generace je konečně něco trochu jiného. Nový Nissan X-Trail dostal ostřejší křivky a celkově svébytnější design.

Na testování jsme dostali Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE ve výbavě Tekna+. Spousta zkratek, které v zásadě znamenají X-Trail s vrcholným pohonem a maximální výbavou. Nad pohonem bychom se měli zastavit, protože přes veškerá vylepšení vnějšího i vnitřního designu může být právě ten důvodem, proč si toto auto pořídit. Japonští vývojáři přišli se zajímavou variantou hybridu, kterému říkají „sériový“. Výsledkem je v zásadě elektromobil na benzin. Do 55litrové nádrže X-Trailu lijete benzin, jak jste zvyklí, ale řídíte auto, které pohání elektromotor. Může to znít jako nesmysl, ale funguje to. Benzinový tříválec totiž funguje jen jako generátor, který krmí elektromotor, respektive u verze e-4ORCE hned dva elektromotory, a ty teprve roztáčejí kola. Výsledkem je plynulejší zátah, menší sekačkovité kvílení a o něco nižší spotřeba, což zejména u velkého auta s pohotovostní hmotností přes 1,8 tuny opravdu oceníte.

Proč to lidem vnucovat?

Je zajímavé, proč se Japonci do něčeho takového pustili. Vždyť se zdá, že doba hybridů se chýlí ke konci a s plnou silou nastupují čistá elektroauta. Ostatně celý přístup japonských výrobců aut, nejen těch z Nissanu, je pozoruhodný. Nejprve všechny předběhli a takový Leaf se stal synonymem dostupného elektroauta. Poté však přišly (oprávněné) pochybnosti, pokusy s vodíkem (TeRRA) a roky přešlapování. Těžiště vývoje elektroaut se mezitím přesunulo do Číny. Evropa se pod dojmem vlastních drakonických elektrifikačních nápadů snaží vlak dohnat, ale Japonci zůstávají v klidu. Jako by říkali: Jasně, dostaneme se tam; až budou pořádné baterky, dostatečná síť dobíjecích stanic a přijatelné ceny elektřiny, budeme v tom jezdit všichni. Ale teď o to stojí málokdo a pro většinu zákazníků je to nepohodlné, tak proč jim to vnucovat?

Nissan X-Trail e-POWER

foto Nissan

Na konci tohoto myšlenkového proudu je právě pohon e-POWER. Navenek všechno funguje jako u benzinového auta, ale řídíte v podstatě elektroauto. Nissan celkem otevřeně přiznává, že tím připravuje zákazníky na elektromobilitu. Ale především jim dává něco, co funguje už teď a tady, ne někdy v budoucnosti.

Spousta místa

V mnoha ohledech je X-Trail e-POWER větší verzí Qashqaie se stejným pohonem. V nejvyšší verzi se liší tím, že místo jednoho elektromotoru s výkonem 140 kilowattů má dva, vepředu s točivým momentem 330 newtonmetrů a vzadu 195 newtonmetrů, dohromady dávají 157 kilowattů (213 koní). Zejména v zatáčkách a na mokru to poznáte a oceníte, protože X-Trail je vážně velké auto a náhon na všechna čtyři kola se hodí. Maximální rychlost je nijak závratných 180 kilometrů v hodině a víc z něj prostě nevymáčknete. Ostatně i to už je tak daleko v extralegálních vodách, že by se o tom v době, kdy nevyhnutelně směřujeme k pojišťováckému „fízlování“ řidičského chování, snad ani nemělo mluvit.

Na rozdíl od Qashqaie je na zadních sedačkách spousta místa i pro vzrostlé jedince (lavice se dá navíc o 22 centimetrů posunout dozadu) a zajímavá je i příplatková možnost třetí řady sedaček, což ocení početnější rodiny i příležitostní rozvážeči dětských týmů. Do kufru se ovšem podobně jako u Škody Kodiaq vejdou spíš menší děti, puberťáci už by nadávali na nedostatek místa na nohy i nad hlavou.

Nissan X-Trail e-POWER

foto Nissan

Velkou péči věnovali u Nissanu interiéru X-Trailu. V nižších výbavách bude pravděpodobně méně oslnivý, ale Tekna+ vám přinese kombinaci světlé a tmavé kůže a luxusní audiosystém Bose, které auto posouvají o třídu výš. Součástí paketu je i působivá panoramatická střecha a dvacetipalcová hliníková kola, která vypadají výborně, ale u velkého těžkého X-Trailu mají i tu nevýhodu, že na rozbitější silnici ucítíte víc rázů.

Co je největší slabinou X-Trailu, je malý kufr – 575 litrů u tak velkého auta fakt nestojí za řeč. Objem o něco snižuje baterie, která na rozdíl od Qashqaie není pod sedačkami, ale právě na dně kufru. A když navíc máte onu třetí řadu sedaček a nepoužíváte ji, sníží se po jejím složení objem kufru na 485 litrů. Osobně nejsem příznivcem ani mozaiky desek a dvojitého dna kufru, které se údajně mají používat jako děliče, aby vám necestoval nákup. Hmm, to je tak těžké namontovat na boky pár háčků? A za plandající roletu bez vodicích lišt by někdo zasloužil pár facek.

Povedená elektronika

Velmi kvalitně naopak vyřešil Nissan elektroniku v interiéru X-Trailu,12,3 palce velkým digitálním displejem přístrojové desky a stejně velkou dotykovou obrazovkou infotainmentu počínaje a inteligentně rozmístěnými a funkčními tlačítky a otočnými ovladači všeho možného konče. Zvláštní pochvalu si zaslouží otočné ovládání klimatizace a hlasitosti rádia v éře absurdního ťukání a posouvání prsty, které bývá tak často k vzteku.

Nissan X-Trail e-POWER

foto Nissan

Nejnovější generace X-Trailu je oproti svým předchůdcům jednoznačným krokem dopředu, zvlášť pokud jde o pohodlí cestujících a pohon, protože sériový hybrid e-POWER se skutečně v dnešních podmínkách zdá být téměř ideálním mezikrokem. Umožní vám zvyknout si na život s elektroautem, ale dojezd budete mít jako se starým dobrým benzinem. A ještě (trochu) pošetříte životní prostředí.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE je úspornější, než kdyby stejné auto dostalo čistě benzinový motor, a podobně úsporný jako SUV s klasickým hybridem. Řidičský zážitek je však mnohem lepší než u hybridního SUV, protože elektromotor(y) a spalovací motor musejí spolupracovat, a ne se prát o to, kdo zrovna roztáčí kola. 

Nissan X-Trail e-POWER

• Benzinový motor: řadový tříválec o objemu 1497 cm³ a výkonu 116 kW (158 k)

• Elektromotory: dohromady 157 kW (213 k)

• Pohon: všech čtyř kol

• Maximální rychlost: 180 km/h

• Spotřeba (kombinovaná): 6,6 l / 100 km

• Objem nádrže: 55 l

• Rozměry (délka/šířka/výška): 4680/1840/1725 mm

• Objem zavazadlového prostoru: 575 l

Související články