foto Basel Al seoufi / Shutterstock.com
V souboji Tesla versus BYD přituhuje. Kdo bude jedničkou mezi elektromobily?
Celosvětově si zatím udržuje prvenství Tesla, ale čínská automobilka BYD jí šlape na paty.
hlavní analytik
Tesla i její čínský arcirival BYD mají za sebou rekordní druhé čtvrtletí. Tesla vyrobila 479 700 elektromobilů a dodala jich 466 140, za cenu výrazných slev. Valnou část z toho představují modely 3 a Y. Čísla překonala odhady analytiků. BYD prodal v druhém čtvrtletí celosvětově 703 561 vozů, z toho 352 163 bateriových, zbytek připadá na hybridy a plug-in hybridy.
Celosvětově si zatím udržuje prvenství Tesla s letošní plánovanou výrobou 1,8 milionu vozů. V Číně vede BYD s podstatně širším modelovým portfoliem než Tesla, v cenovém rozpětí mezi 11 tisíci a 160 tisíci dolarů. Přes zpomalující automobilový trh v Číně se tržní podíl BYD zvyšuje, letošní produkční cíl BYD jsou tři milionů vozů, což udělá z výrobce čínskou jedničku. Pomoci by měly v červnu ohlášené daňové úlevy v Číně, které vzhledem k cenovému stropu favorizují levnější modely, tedy především od domácích producentů v čele s BYD.
Tesla by měla letos uvést na trh modernizovanou verzi modelu 3 a dlouho očekávaný Cybertruck, rozšiřuje kapacitu závodů v texaském Austinu a Grünheide u Berlína. Ohlásila rovněž nový vstupní model, který by se měl vyrábět snad od roku 2025 v novém závodě v mexickém Monterey, a plánuje navýšit kapacitu svého obřího závodu v čínské Šanghaji na 1,75 milionu vozů ročně ze současných 1,25 milionu.
BYD staví výrobní závod na elektromobily v Thajsku (provoz má být spuštěn v roce 2024) a další ve Vietnamu a v Brazílii. Agresivně rozšiřuje celosvětovou prodejní síť.