Čínský elektromobil BYD

foto Basel Al seoufi / Shutterstock.com

V souboji Tesla versus BYD přituhuje. Kdo bude jedničkou mezi elektromobily?

Celosvětově si zatím udržuje prvenství Tesla, ale čínská automobilka BYD jí šlape na paty.

Miroslav Zámečník

Miroslav Zámečník

hlavní analytik

Tesla i její čínský arcirival BYD mají za sebou rekordní druhé čtvrtletí. Tesla vyrobila 479 700 elektromobilů a dodala jich 466 140, za cenu výrazných slev. Valnou část z toho představují modely 3 a Y. Čísla překonala odhady analytiků. BYD prodal v druhém čtvrtletí celosvětově 703 561 vozů, z toho 352 163 bateriových, zbytek připadá na hybridy a plug-in hybridy.

Celosvětově si zatím udržuje prvenství Tesla s letošní plánovanou výrobou 1,8 milionu vozů. V Číně vede BYD s podstatně širším modelovým portfoliem než Tesla, v cenovém rozpětí mezi 11 tisíci a 160 tisíci dolarů. Přes zpomalující automobilový trh v Číně se tržní podíl BYD zvyšuje, letošní produkční cíl BYD jsou tři milionů vozů, což udělá z výrobce čínskou jedničku. Pomoci by měly v červnu ohlášené daňové úlevy v Číně, které vzhledem k cenovému stropu favorizují levnější modely, tedy především od domácích producentů v čele s BYD.

Tesla by měla letos uvést na trh modernizovanou verzi modelu 3 a dlouho očekávaný Cybertruck, rozšiřuje kapacitu závodů v texaském Austinu a Grünheide u Berlína. Ohlásila rovněž nový vstupní model, který by se měl vyrábět snad od roku 2025 v novém závodě v mexickém Monterey, a plánuje navýšit kapacitu svého obřího závodu v čínské Šanghaji na 1,75 milionu vozů ročně ze současných 1,25 milionu.

BYD staví výrobní závod na elektromobily v Thajsku (provoz má být spuštěn v roce 2024) a další ve Vietnamu a v Brazílii. Agresivně rozšiřuje celosvětovou prodejní síť.