Umíráček vesnických hospod? Prodej čepovaného piva se propadá
Provozovatelé desetiny vesnických hospod reálně uvažují o tom, že ukončí svůj provoz. Dalších pět procent už je rozhodnuto, že zavřou, až se zvýší DPH na čepované pivo, jak to chce od roku 2024 udělat vláda.
redaktor
Vyplývá to z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven, když představoval čísla o prodejích čepovaného piva, respektive dopady toho, že se čepovaného piva prodává stále méně. Od ledna do srpna se ho v Česku vypilo o čtyři procenta méně než ve stejném období loňského roku. Srovnání s předcovidovými hodnotami jsou ještě horší. Oproti roku 2019 se letos čepovaného piva prodalo o sedmnáct procent méně.
Na nižších prodejích se podle pivovarského svazu podepsala nejen covidová pandemie, ale také následná vysoká inflace a navazující horší ekonomická situace tuzemských domácností. Pivaři se tak přesouvají z restaurací a hospod do bytů a garáží.
Jenže ani zvýšená konzumace levnějšího lahvového piva situaci zatím nezachránila. Celkové prodeje piva stále nedosáhly předcovidových hodnot, ve srovnání s rokem 2019 jsou letos o pět procent nižší. Nejhůře se s tím vyrovnávají právě provozovatelé menších vesnických hospod.
„Výsledky za prvních osm měsíců potvrzují nepříznivý trend posledních tří let. Pivovarníci i hospodští hledí do budoucna s velkými obavami. Od Nového roku nás navíc čeká zvýšení DPH na čepované a nealkoholické pivo, což může současnou situaci ještě zhoršit,“ uvedl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.
Pokud se naplní úvahy hospodských o uzavírání provozoven, může se podle něj stát, že vláda bude nakonec ráda, pokud se na DPH za pivo vybere alespoň stejná částka jako před zvýšením sazby z deseti na jednadvacet procent.
„Zvýšení DPH bude mít negativní dopad jak na podnikatele, tak na koncového spotřebitele. Zvláště lidé na vesnicích jsou výrazně senzitivní na jakékoli zdražování,“ uvedl před časem Zdeněk Kovář, mluvčí Plzeňského Prazdroje, největšího tuzemského pivovaru.
Připomněl, že nižší sazba DPH byla zavedena proto, aby hospodám pomohla v těžkých časech, které ale stále trvají. „Po dvou letech covidu, kdy byl 260 dní omezen provoz hospod, teď čelí rostoucím nákladům a rekordní inflaci. Pivo je navíc pro velkou část podniků zásadním ekonomických hybatelem, hlavně pro malé vesnice,“ dodal Kovář.