Test Subaru BRZ: auto, které tu vůbec nemělo být
Otestovali jsme malé hravé kupé Subaru BRZ. Původně se v Česku vůbec prodávat nemělo, potom jich mělo být nanejvýš padesát. Už jich jezdí minimálně stovka
Konstruktéři ze Subaru vzali původní (první) generaci BRZ, upravovali, vylepšovali a dolaďovali. Výsledek pak poslali do světa. A stojí za to.
Karoserie druhé generace je díky zásahům výrazně pevnější, k čemuž přispěla extrémně tuhá podlaha a lepené spoje. To způsobuje zvýšení odolnosti přední části vůči ohybu v příčném směru o šedesát procent, ale také nárůst torzní tuhosti o padesát procent. Tužší karoserie zlepšuje odezvu řízení, přináší lepší ovladatelnost a dokonalejší přilnavost v zatáčkách.
Lepší ovladatelnosti pomáhá i nízká hmotnost, přestože je auto o 25 milimetrů delší (šířka je beze změny a výška je o deset milimetrů nižší), a o čtyři milimetry nižší těžiště. Subaru BRZ i Toyota GR86 (opět jde o dvojčata) používají na střechu hliník, stejně jako na přední blatníky a kapotu. Přestože má druhá generace větší motor, pevnější karoserii a bohatší výbavu, je nakonec jen o deset kilogramů těžší než ta první. Hmotnost je navíc lépe rozložena, na téměř ideálních 53 : 47.
Stabilita na silnici je lepší i díky upravenému uložení motoru, převodovky i zavěšení kol. Svůj podíl na tom má i o pět milimetrů delší rozvor náprav a o deset milimetrů větší rozchod kol na zadní nápravě (přední je beze změny).
Větší motor s vyšším výkonem
U minulé generace jste mohli občas zaslechnout stížnosti, že „to auto nejede“, a třeba na dálnici to tak často mohlo působit. Jenže je to auto, které primárně na dálnici určeno není, jeho úkolem je řidiče bavit – a to mu šlo výborně. Daří se mu to skvěle i ve druhé generaci. Navíc dostalo víc dynamiky i v přímce. Pod kapotou je (naštěstí) stále atmosférický čtyřválcový boxer, ale se skoro o půl litru vyšším objemem válců – 2,4litrový motor je samozřejmě výkonnější a netrpí propadem zátahu ve středních otáčkách jako ten předchozí. Mimochodem, zůstala i kombinace přímého a nepřímého vstřiku benzinu.
Na zadní kola Subaru BRZ putuje 172 kilowattů (234 koní) při sedmi tisících otáčkách za minutu a točivý moment vrcholí 250 newtonmetry (při 3700 otáčkách za minutu). Přenášet je tam může buď manuální šestistupňová převodovka, anebo automatická šestistupňová převodovka. S manuálem zrychlí auto z nuly na sto kilometrů za hodinu za 6,3 sekundy a jede maximálně 226 kilometrů za hodinu, v případě automatu je to 6,9 sekundy a 216 kilometrů za hodinu. Verze s automatem jsou sice o padesát tisíc dražší, ale dostanete je i se systémem EyeSight.
Posaďte se, prosím
Subaru BRZ je opravdu malé a také hodně nízké auto. Už jen nastoupit do něj, a hlavně z něj vystoupit chce trochu obratnosti. Jakmile ovšem v autě sedíte (a sedět se dá vlastně skoro na zemi), máte pocit, jako by ho snad udělali přímo pro vás. Cítíte se, jako by vám BRZ pasovalo jako oblek na míru. Všechno máte po ruce, ale nakonec nejdůležitější je stejně volant s příjemně tlustým věncem, k němuž je řadicí páka ideálně blízko a blízko je i páka mechanické ruční brzdy.
Interiér je přehledný, jednoduchý a nabízí spoustu mechanických ovladačů. V kabině na vás příjemně dýchne atmosféra přelomu tisíciletí a strojů, které byly stavěny pro opravdové řidiče. To ale neznamená, že by kabina působila zastarale nebo archaicky, spíš jednoduše. Analogově.
foto Pavel Srp
Nastartování motoru je ale moderní, protože se provádí stiskem tlačítka. Po nastartování plochý čtyřválec vyštěkne a pak se usadí na zvýšeném volnoběhu. Ve výfuku nejsou žádné klapky, zvuk je syrový, přesto stále poměrně decentní. Je ale škoda, že Subaru ve druhé generaci BRZ přidalo do kabiny také falešný zvuk z reproduktorů. Naštěstí to ale není tak úplně otravné jako v některých jiných autech.
Tohle si užijete
Tohle auto působí analogově nejen na pohled, ale i při jízdě. Připadáte si tady tak, že řidič je ten, kdo má nad autem absolutní kontrolu a auto ho poslouchá. Samozřejmě že tu jsou aktivní jízdní asistenty, protiprokluz a stabilizace, ale všechno se dá jednoduše deaktivovat. Není tu ani nic jako přepínání jízdních režimů. Jste tu prostě vy a auto. U stabilizace navíc existuje několik možností: zapnuto, Track mode (v tom je výrazně benevolentnější a nechá auto lehce sklouznout) a úplně (!) vypnutá.
A pak jsou tu pedály, u testovaného auta tři (spojkový, brzdový a plynový) – a jejich rozmístění, které je perfektní pro jednoduché meziplyny. U podřazování potěší, že zadní samosvorný diferenciál není tak kousavý jako v první generaci, přesto je podřazení s meziplynem rozhodně jemnější. Řadicí páka je navíc přesná a má překvapivě krátké dráhy řazení. Změny rychlostních stupňů si tady vážně budete užívat.
foto Pavel Srp
Vlastně si budete – pokud vás baví auto řídit, a ne jen určovat směr – užívat řízení celkově. Reakce auta na cokoli, co uděláte – ať je to přidání plynu, zatočení volantem, anebo samotné sešlápnutí spojky –, nejen cítíte hned, ale přímo pod zadkem. BRZ je totiž auto, které k řidiči mluví a dělá jej lepším pokaždé, když s ním jede. A nemusí nutně letět na hraně, stačí prostě jen ŘÍDIT. A pokud bude mokro, ostrý samosvor na zadní nápravě vás v klidu nenechá a bude vaše reakce testovat často. Jo, tohle je legrace!
Subaru BRZ také skvěle zatáčí, reakce na pohyby volantem jsou perfektní a pedál plynu na každé sešlápnutí reaguje snad až telepaticky. Rychlost vám nedá úplně zadarmo, musíte si ji vlastně trochu zasloužit. Atmosférický motor samozřejmě nemá ani výkon, ani točivý moment už od středních otáček, ale pěkně „až nahoře“. Točit tohle auto do červeného pole – vždyť maximum výkonu je až v sedmi tisících – je ovšem slast, kterou budete chtít zažívat pořád. A pak přijde zatáčka, podřaďte si a naprosto přesně tak, jak chcete, ji projeďte. V každém oblouku cítíte, že tohle auto váží jen 1350 kilogramů.
Nejřidičtější
Subaru BRZ je v nové generaci o hodně lepším autem. Dospělo, přesto je to stále jedno z těch „nejřidičtějších“ aut dneška. Jasně, v BMW M2 budete výrazně rychlejší, a navíc jednodušeji, ale tady ucítíte tu mechaničnost, lehkost a nakonec i to, že k sebrání řidičáku nemáte zase až tak blízko (je to relativní, protože rychlé tohle auto rozhodně je). Subaru BRZ z vás bude dělat lepšího řidiče a jízdu s ním si užijete, i když pojedete třeba jen pro rohlíky. A jéje, zapomněli jste máslo. Tak to musíte znovu…
V České republice ještě pár kousků Subaru BRZ k dispozici je, takže pokud máte rádi malá a zábavná auta, která musíte řídit, neměli byste váhat. Cenovka za manuál je 1 030 000 korun s daní, za automat dáte 1 080 000 korun. Výbava je pouze jediná. A příplatky? Jsou tu pouze dva: barva a paket STI (koberečky, hlavice řadicí páky, prahové nástavce, difuzor, výdechy na blatník a spoiler na kufr) za šedesát tisíc.
Subaru BRZ (2023)
• Motor: plochý čtyřválec 2387 ccm
• Pohon: zadních kol
• Výkon: 172 kW / 234 koní při 7000 ot./min
• Točivý moment: 250 Nm při 3700 ot./min
• Zrychlení 0–100 km/h: 6,3 s
• Maximální rychlost: 226 km/h
• Převodovka: šestistupňová manuální
• Spotřeba paliva (kombinovaná): 8,8 l / 100 km
• Objem nádrže: 50 litrů
• Rozměry (d × š × v): 4265 mm × 1775 mm × 1310 mm
• Rozvor: 2575 mm
• Provozní hmotnost: 1350 kg
• Objem zavazadlového prostoru: 237 litrů
Autor je spolupracovníkem redakce a šéfredaktorem automobilového webu auto-mania.cz