„Myslíme to vážně.“ Volkswagen se chystá na sérii výstražných stávek, začnou už 1. prosince

TY Lim / Shutterstock.com

„Myslíme to vážně.“ Volkswagen se chystá na sérii výstražných stávek, začnou už 1. prosince

V německé automobilce Volkswagen začnou od začátku prosince výstražné stávky. Po čtvrtečním neúspěšném vyjednávání o mzdách tak chtějí odbory zvýšit tlak na firmu. Oznámil to dnes odborový svaz IG Metall s tím, že zástupci zaměstnanců dnes omezené stávky jednomyslně odsouhlasili.

Stávky mají z počátku trvat pouze několik hodin. Podrobnosti o termínech a místech, kterých se stávky dotknou, zatím odbory neuvedly. Členové odborů by ale později mohli přijít s návrhem 24hodinové nebo delší stávky.

Hlavní vyjednavač IG Metall Thorsten Gröger již po skončení mzdových jednání oznámil, že odbory připraví od prosince výstražné stávky. Upozornil, že Volkswagen i po třetím kole kolektivního vyjednávání nechal otevřenou možnost uzavření závodů a hromadného propouštění. Proto je podle něj třeba zvýšit tlak na firmu. Jak dlouhý a závažný spor bude podle něj záleží na Volkswagenu.

„Pokud to bude nutné, půjde o pracovní spor, jaký Německo nezažilo už desítky let,“ uvedl Gröger a dodal: „Můžete si být jisti, že to bude v takovém měřítku, aby bylo firmě naprosto, naprosto jasné, že to jako IG Metall a zaměstnanci Volkswagenu myslíme vážně.“

Volkswagen požaduje snížení mezd zaměstnanců v německých továrnách značky VW o deset procent. Uvádí, že potřebuje snížit náklady a zvýšit zisk, aby uhájil svůj podíl na trhu, kde čelí levné konkurenci z Číny a poklesu poptávky po evropských automobilech. Automobilka také hrozí tím, že by mohla poprvé v 87leté historii uzavřít závody v Německu.

Prosincové stávky budou prvními rozsáhlými stávkami ve VW od roku 2018. Tehdy kvůli mzdám vyšlo do ulic přes 50 tisíc zaměstnanců. Další kolo jednání mezi vedením firmy a zástupci odborů se má uskutečnit 9. prosince, upozornila agentura Reuters.

Provozní zisk Volkswagenu ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent na 2,86 miliardy eur (72,5 miliardy Kč) při tržbách 78,5 miliardy eur. Na vině byl slabý výkon hlavní stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně výdajů na modernizaci modelů.

Volkswagen je největším soukromým zaměstnavatelem v Německu. V září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025. Začátkem září také firma uvedla, že nevylučuje zavírání závodů a propouštění.