Bez pojištění ani ránu. Evropa si posvítí na ruskou „černou“ ropnou flotilu
Evropská unie zavedla nový program, jehož cílem je zpřísnit omezení pro moskevskou „černou flotilu“ stárnoucích tankerů. Plavidla převážející ruskou ropu přes evropské vody budou napříště mít povinnost prokázat, že mají odpovídající havarijní pojištění. V opačném případě jim hrozí vysoké pokuty a další sankce.
redaktor
Podle nového mechanismu budou námořní úřady vyžadovat od lodí proplouvajících dánskými úžinami, Finským zálivem a vodami mezi Švédskem a Dánskem doklady o pojištění. Systém byl dohodnut minulý týden na zasedání Společných expedičních sil severoevropských států v Tallinnu.
Lodě, u nichž zúčastněné pobřežní státy - Spojené království, Dánsko, Švédsko, Polsko, Finsko a Estonsko - zjistí, že plují s nedostatečným pojištěním, by pak mohly být v budoucnu zařazeny na sankční seznamy. Podle diplomatického zdroje listu Financial Times obeznámeného s plánem by na něj mohly být zařazeny i lodě, které odmítnou odpovídat na otázky.
Staré, nebezpečné lodě
Sankce G7 zakazují západním pojišťovnám nabízet pojištění lodím, které porušují podmínky ropného cenového stropu. Cílem tohoto opatření je zabránit Rusku prodávat ropu nad pevně stanovenou cenu 60 dolarů za barel ropy.
Rusko se snaží tento limit obejít tím, že buduje přístup ke své „černé flotile“ ropných tankerů. To tvoří - často stará - plavidla, jejichž vlastník i management jsou utajeny. Tato plavidla často využívají služeb pojistitelů, jejichž spolehlivost není známa, nebo nemají havarijní pojištění vůbec.
Lotyšská ministryně zahraničních věcí Baiba Bražeová k tomu uvedla, že toto opatření „skutečně cílí na stínovou flotilu a zajišťuje, aby její provoz byl doslova znemožněn“. Řekla, že každý den do Baltského moře vplují nebo z něj vyplují na dvě tisícovky lodí, a „pokud se něco stane, bude to naprostá katastrofa“.
„Nejde jen o to, že se Rusko pašováním ropy vyhýbá cenovému omezení a obchází sankce, je to skutečné riziko bezpečnostní i riziko pro životní prostředí,“ řekla ministryně. Bražeová uvedla, že zařazení tankerů na sankční seznam by vyžadovalo jednomyslnost všech 27 zemí EU. Pokud však předložené informace o pojištění nebudou uspokojivé, „bude to určitě důkaz, že něco není v pořádku“.
Nejistota ohledně pojistného krytí roste, neboť pobřežní státy se obávají potenciálně obrovských účtů za úklid v případě úniku ropy. List Financial Times a dánský investigativní portál Danwatch v březnu společně informovaly, že velká ruská pojišťovna Ingosstrach poskytuje plavidlům stínové flotily pojištění, které by mohlo být zrušeno, pokud by přeprava porušovala limit.
Britové přitlačili
Sběr informací o nedostatečně pojištěných lodích umožní jejich budoucí zařazení na seznam sankcí. Od června obsahuje legislativa EU o sankcích vůči Rusku formulaci, podle níž jsou „neregulérní a vysoce rizikové námořní praktiky“ důvodem pro zařazení na seznam.
Podle definice Mezinárodní námořní organizace to zahrnuje „neudržování odpovídajícího pojištění odpovědnosti“. Některé země se již snaží získávat od plavidel více informací na dané téma. V říjnu uvedla Británie, že začne vyzývat tankery proplouvající Lamanšským průlivem, aby doložily stav svého pojištění.
Estonsko si od června vyžádalo dokumenty od více než 200 plavidel. Podle důkazů Kyjevské ekonomické školy a neziskové organizace State Capture se tankery černé flotily v letech 2022 a 2023 staly účastníky téměř tří desítek nehod.
Evropská komise Rusy sleduje
Podle KSE proplulo v první polovině roku 2024 severoevropskými vodami každý měsíc více než 90 milionů barelů ruské ropy (tento údaj zahrnuje kromě surové ropy i ropné produkty). Přibližně polovina ruského vývozu ropy po moři pochází z Baltského moře.
I plavidla, která již podléhají sankcím ze strany USA, EU a Británie, se snaží pokračovat v obchodování. V pondělí vydala Evropská unie seznam dalších 52 plavidel obviněných z toho, že jsou součástí černé flotily. Tato plavidla se tak nově ocitla na seznamu lodí, které mají zákaz vjezdu do přístavů EU a zákaz přístupu ke službám poskytovaným společnostmi EU.
„Tento cílený přístup EU zvyšuje náklady Ruska na využívání takových plavidel,“ sdělila novinářům Evropská komise. Její prohlášení zároveň uvádí, že Komise bude nadále pečlivě sledovat, jak se ruská flotila snaží západní opatření obcházet.