Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Škodovka v ráži. Hlásí rekordní tržby a ukázala nový Epiq

V Mladé Boleslavi mají za sebou úspěšný rok. Škodovka oznámila rekordní tržby a představila další přírůstek do rodiny svých elektromobilů. Pokračuje také ve své asijské expanzi.

Škodovka v ráži. Hlásí rekordní tržby a ukázala nový Epiq
Nová Škoda Epiq | Škoda Auto

Mladoboleslavská Škoda Auto zažívá dobré časy. Loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 45 miliard korun, dosáhla navíc historicky nejvyšších tržeb. Ty vzrostly na 26,5 miliardy eur, tedy necelých 668 miliard korun. Zisky automobilky táhly vzhůru především marže. Zatímco v roce 2022 dosáhly tří procent, loni vyskočily na 6,7 procenta. A bez mimořádných výdajů spojených s odchodem z Ruska by byly ještě vyšší.

Zákazníkům po celém světě loni Škodovka dodala 866 800 vozů. Nejpopulárnějším modelem sice zůstává Octavia, roste ale i obliba plně elektrického Enyaqu. „U nás a na Slovensku je vůbec nejprodávanějším elektromobilem. V Německu, které je naším největším trhem, pak obsadil třetí příčku,“ upřesnil Martin Jahn, který je ve Škodovce zodpovědný za prodej a marketing.

„Upřímně děkuji všem škodovákům, našim prodejcům a obchodním partnerům po celém světě za jejich vytrvalé úsilí. Jsou to oni, kdo umožnili dosáhnout takového výsledku,“ okomentoval výsledky šéf Škody Klaus Zellmer, který v čele mladoboleslavské automobilky stojí od roku 2022. 

V příštích letech chce Škoda masivně investovat do digitalizace a vývoje elektromobilů. Do roku 2030 pak plánuje dosáhnout uhlíkové neutrality ve svých českých a indických závodech.

Ostatně expanze do Asie je pro Škodovku klíčová. Loni vstoupila na vietnamský trh, v němž převzala zodpovědnost za celý koncern. To znamená, že v prostoru členů Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) zaštiťuje mladoboleslavská automobilka Volkswagen, Seat a další značky koncernu VW. Na letošek pak Škodovka chystá návrat do Kazachstánu. 

Epiq bez okřídleného šípu

Délka 4,1 metru, dojezd na jedno nabití přes 400 kilometrů a zavazadlový prostor o objemu až 490 litrů. Škodovka na tiskové konferenci odtajnila podobu svého malého elektrického městského crossoveru. Epiq by se mohl začít prodávat během roku 2025, cenovka bude začínat přibližně na 630 tisících korunách. 

Škoda Epiq

Novinka je prvním sériovým škodováckým vozem, který se nese ve znamení nového designového stylu nazvaného Modern Solid. Ten má významně změnit vzhled budoucích škodováckých elektromobilů. „Kombinuje chytré funkce a praktičnost s atraktivním vzhledem a naším přístupem k udržitelnosti,“ přiblížil škodovácký šéfdesignér Oliver Stefani. 

Nový model bude mít výrazně tvarovanou kapotu s velkým nápisem Škoda. Logo automobilky chybí i na volantu. Okřídlený šíp už totiž v souladu s rebrandingem automobilky bude zdobit pouze spalováky. Nové elektromobily ho musí oželet.

Vnitřek Epiqu nabízí otevřenou odkládací schránku s bezdrátovým nabíjením pro mobily nebo odkládací prostor ukrytý pod podlahou. Elektromobil také podporuje obousměrné nabíjení. To z vozu učiní pojízdné elektrické úložiště, které může poskytovat šťávu domácím a jiným spotřebičům.

Epiq, jehož jméno je odvozeno z řeckého slova „epos“, ovšem bude španělské národnosti. Vyrábět se bude v Pamploně, a to v rámci společného projektu vývoje a výroby značek Škoda, Cupra a Volkswagen. 

Mladoboleslavská automobilka investuje v příštích letech do elektromobility 5,6 miliardy eur, tedy přes 140 miliard korun. Prvním vozem uvedeným v rámci nadcházející kampaně zaměřené na elektromobily bude kompaktní SUV Škoda Elroq. Jeho představení je naplánováno na podzim tohoto roku. V prodeji je už větší bratr Epiqu, elektrické SUV Enyaq.

Škoda Auto je už 30 let součástí koncernu Volkswagen. Provozuje tři výrobní závody v České republice, má také výrobní kapacity v Číně, na Slovensku, v Indii a na Ukrajině. Zaměstnává celosvětově více než 40 tisíc lidí a je aktivní na téměř 100 trzích po celém světě.