Generální ředitel automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius si hodně věří. Jak jinak si vysvětlit vyjádření, v němž vyzval Brusel, aby snížil cla na dovoz elektromobilů z Číny. Věří, že zvýšená konkurence by evropskému automobilovému průmyslu jen prospěla.
Källenius výzvu zveřejnil právě v okamžiku, kdy Evropská komise zvažuje zvýšení dovozních cel v rámci vyšetřování dotací Pekingu pro jeho automobilový průmysl. „Zvýšená konkurence z Číny by pomohla evropským výrobcům dělat lepší auta“, řekl doslova Källenius, přičemž dodal, že protekcionismus jde „špatným směrem“.
„Nezvyšujte cla. Jsem proti, myslím si, že bychom měli jít opačným směrem: vzít cla, která máme, a snížit je,“ řekl Financial Times.
Čínské společnosti, které chtějí vyvážet do Evropy, považuje Källenius za „přirozený vývoj konkurence, která musí být překonána lepším produktem, lepší technologií, větší flexibilitou“. A dodává: „To je tržní ekonomika. Nechme konkurenci být.“
Evropská komise má čínské automobilky dlouhodobě v hledáčku. Vyšetřuje, zda nedostávají od Pekingu dotace, které jim umožňují snížit ceny vozidel vyvážených do Evropy. Tím Čína podle Komise podkopává místní výrobce.
Zajímavé je, kdo chce cla, a kdo ne. Třeba francouzští výrobci automobilů, jako jsou koncern Stellantis (PSA, Fiat a další) a Renault, kteří v Číně ve velkém nepodnikají, hlasitě upozorňují na hrozbu čínských elektromobilů. Pochopení však nenašli u německých výrobců aut, kteří jsou podle Financial Times na Číně závislí kvůli svým prodejům.
Němečtí manažeři se zjevně obávají možné odvety ze strany Pekingu a tamních spotřebitelů v době, kdy domácí značky v čele s BYD velmi úspěšně konkurují západním firmám na obrovském čínském trhu. A navíc je tu další okolnost, kterou je vhodné zdůraznit: čínské automobilky Geely a SAIC, které kontroluje čínský stát, vlastní pětinu akcií společnosti Mercedes-Benz.
V současnosti jsou čínská elektroauta zatížena při dovozu do Evropy desetiprocentním clem. Evropští výrobci automobilů platí při vývozu do Číny 15 procent, což je hlavní důvod, proč je většina německých modelů prodávaných v Číně vyráběna právě v této zemi.
Automobilkám Stellantis a Renault se v Číně dařilo hůř než jejich německým rivalům. Není proto divu, že francouzská vláda hledá opatření proti čínským společnostem.
Carlos Tavares, generální ředitel Stellantisu, minulý rok varoval, že automobilový průmysl, který zaměstnává přibližně 13 milionů Evropanů, je ohrožen čínskou konkurencí – podobně jako kdysi průmysl solárních panelů. Ten už Číňané naprosto ovládli.