Primoco One 150

Primoco One 150

se souhlasem Primoco UAV SE

Česká firma Primoco UAV a T-Mobile: Jak drony mění tvář telekomunikace

Český výrobce bezpilotních dronů Primoco UAV spojil síly s T-Mobilem a výsledkem je technologie, která může změnit způsob, jakým vnímáme mobilní připojení.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Dron Primoco One 150 s instalovanou mobilní vysílačkou přinese signál i do odlehlých oblastí, kam za běžných okolností nedosáhne. Primárním cílem spolupráce české jedničky ve výrobě bezpilotních prostředků a mobilního operátora je rozšířit pokrytí tam, kde je ho zrovna potřeba.

Projekt počítá s tím, že letoun rozprostře signál v oblastech, v nichž kvůli regulacím či špatné dostupnosti nestojí vysílače, nebo v místech zasažených přírodní katastrofou. Jde o program, který podle zúčastněných stran v Evropě zatím nemá obdoby.

Dron doletí 1 800 kilometrů a pokryje signálem plochu až 20 kilometrů čtverečních. Jedinou podmínkou pro uživatele je mít telefon s podporou 4G nebo 5G sítí a aktivní SIM kartu.

Ač je firma Primoco orientována na export, výroba dronů i jejich testování probíhá v Česku. Partnerství s T-Mobilem otevírá dveře k jejich využití v rámci celé telekomunikační skupiny Deutsche Telekom.

„Je to skvělá příležitost ukázat, co český průmysl dokáže,“ řekl na tiskové konferenci v hangáru Ladislav Semetkovský, spoluzakladatel a výkonný ředitel Primoco UAV.

Společnost, která ze svého šéfa udělala miliardáře, již svým zákazníkům dodala více než 200 dronů a letos plánuje postavit nový výrobní závod s výrobní kapacitou 250 bezpilotních prostředků ročně.

Dron Primoco One 150 je první svého druhu, který získal civilní certifikaci umožňující létat nad obydlenými oblastmi bez složitého schvalování. Navíc se blíží do finále i jeho vojenské certifikace podle standardů NATO. První ostré nasazení technologie plánuje T-Mobile na blížícím se závodě Jizerská 50, kde si nový letoun bez člověka na palubě vyzkouší v praxi.

„Tento projekt je ukázkou toho, jak technologie může pomáhat v reálném světě. Nejde jen o pokrytí signálem, ale o skutečnou pomoc v krizových situacích, kdy je každá minuta cenná,“ dodává Jaroslav Holiš z Deutsche Telekomu.