Omluvte se Toyotě. Japonci dobře odhadli úskalí elektromobilů a těží ze sázky na hybridy
Dlouhodobé zaměření japonské automobilky Toyota na hybridní vozy, které kombinují baterie s tradičním spalovacím motorem, bylo dlouho terčem kritiky a nedůvěry. Toyota ale opakovaně varovala, že spotřebitelé výrazně dražší plně elektrická auta masivně kupovat nebudou. A měla pravdu.
Autor podcastů
Potvrzuje to současná situace, kdy kombinace trvale vysokých cen elektromobilů a nedostatečné infrastruktury nabíječek nadšení pro elektromobilitu hodně ochlazuje, což je vidět i na prodejích. A dříve vysmívaná opatrnost Toyoty tak začíná být přehodnocována.
Například Adam Jonas, analytik společnosti Morgan Stanley, který předpovídal, že masivní státní dotace překlopí preference spotřebitelů k plně elektrickým modelům a pošlou hybridy na okraj zájmu, nyní přiznal: „Dlužím Toyotě omluvu.“ Zatímco poptávka po čistě elektrických vozidlech sice poslední tři roky rostla, nová data společnosti Jato Dynamics ukazují, že podíl nových elektroaut na trhu ve Velké Británii se přesto zmenšil a růst prodejů zpomalil i v USA a Evropě.
A hospodářské výsledky Toyoty to ilustrují: prodeje hybridů loni u největšího světového výrobce automobilů vzrostly o téměř milion na 3,4 milionu, což pomohlo firmě zvýšit odhad celoročního provozního zisku na rekordních 4,9 bilionu jenů (33 miliard dolarů).
Většina automobilového průmyslu stále věří, že vyvíjení ziskových elektromobilů je nejdůležitějším dlouhodobým cílem výrobců automobilů, ale renesance hybridů nutí některé automobilky změnit plány. Na trhu hybridů v USA, který je převážně ovládán Toyotou, Hondou a jihokorejským duem Kia a Hyundai, se domácí výrobci snaží dohnat ztrátu. Minulý měsíc General Motors, který téměř vyřadil plug-in hybridy ze své nabídky, oznámil, že tuto technologii znovu začne používat, protože uznal, že zákazníci potřebují více času, než přijmou plně elektrické modely.
Ford, který vsadil na hybridy jako dočasnou technologii, předpovídá, že prodeje těchto modelů letos vzrostou o 40 procent, což je dvojnásobek loňského tempa. „Naše data ukazují, že pro mnoho zákazníků jsou čistě elektrická auta jasným cílem, ale bude to trvat déle, než jsme čekali,“ řekl investorům tento měsíc generální ředitel Fordu Jim Farley. „Hybridy budou hrát stále důležitější roli při přechodu našeho průmyslu a zůstanou tu dlouho," dodal.
Jedná se tak o významnou revizi dřívějšího skeptického pohledu na hybridy, které podle Jessicy Caldwell, šéfky analýz ve společnosti Edmunds, byly přehlíženy jako přechodná strategie, protože „nebyly dostatečně sexy a cool“.
Kombinace bateriové technologie a tradičních motorů je tak to, co nyní činí Toyotu atraktivní. Hybridy totiž umožňují výrobcům automobilů snížit emise a zároveň ještě prodloužit používání spalovacích motorů. Plné hybridy jsou přitom stále velmi ziskové, často s dvoucifernými maržemi, což zdaleka převyšuje rentabilitu vozů pouze s tradičním motorem či plug-in hybridy – a to nemluvíme o čistě elektrických autech, která jsou zatím převážně ztrátová. Šéf Toyoty Akio Toyoda v této souvislosti předpověděl, že strop poptávky po elektromobilech je na 30 procentech celkového světového autotrhu, což otevírá cestu právě pro prodejů hybridů.
Investoři také již Toyotu odměnili – její akcie během posledních 12 měsíců posílily o více než 80 procent. Pro srovnání – akcie Tesly za stejné období klesly více než o pět procent. Carl Vine, portfolio manažer ve společnosti M&G a akcionář Toyoty, si přisadil s tím, že kritika Toyoty byla nespravedlivá. „Toyota od samého začátku říkala, že přechod na čistou elektromobilitu bude komplikovanější, sektor bude potřebovat mnohem více času na to prozkoumat více cest. A měla pravdu,“ uvedl.