Obchodníci kvůli sankcím překládají ruskou naftu v Egejském moři

Obchodníci teď častěji překládají ruskou naftu z lodě na loď v severní části Egejského moře. S odvoláním na zdroje z odvětví a záznamy o pohybu lodí to dnes uvedla agentura Reuters. Evropská unie totiž postupně zpřísňuje sankce proti Rusku za jeho vojenskou invazi na Ukrajinu a západní sankce už se vztahují i na lodě, které převážejí paliva naložená v ruských přístavech.

Obchodníci kvůli sankcím překládají ruskou naftu v Egejském moři
ilustrační foto | Shutterstock.com

Od loňského února, kdy začalo v plné šíři platit unijní embargo na dovoz ruských ropných produktů, začali obchodníci odklánět vývoz nafty z ruských přístavů do Brazílie, Turecka a do zemí v Africe a v Asii. K tomu se přidávají také překládková místa označovaná zkratkou STS, z anglických slov ship-to-ship, tedy z lodě na loď. Právě využití STS komplikuje západním zemím snahu monitorovat obchod s ruskými ropnými produkty.

Mezinárodní vody u řeckého Lakonského zálivu se staly jedním z nejoblíbenějších míst v Evropě pro překládku ruských ropných produktů z lodě na loď. Je to zejména kvůli blízkosti ruských přístavů, ale i kvůli blízkosti Suezského průplavu, který nabízí přístup na asijské trhy.

Řecké úřady v dubnu vydaly dvě oznámení o vojenských cvičeních v oblasti Lakonského zálivu a vyzvaly obchodní a další plavidla, aby se oblasti vyhýbala. Tankery převážející ruské ropné produkty se z vod jihovýchodního Peloponésu přesunuly hlavně na Maltu a do Port Saídu v severním Egyptě.

V červenci se nejméně čtyři plavidla převážející kolem 123.000 tun nafty a plynového oleje naložená v ruských černomořských přístavech Tamaň a Tuapse vydala na překládku do neutrálních vod jižně od řeckého ostrova Chios, ukazují údaje společnosti LSEG. Další tři plavidla převážející celkem asi 100.000 tun plynového oleje byla zatím v srpnu naložena v Tuapse a podle obchodníků a záznamů o přepravě také míří na místo překládky STS jižně od ostrovů v severním Egejském moři.

Nejnovější sankce EU by mohly být dalším důvodem pro zvýšení aktivity STS, uvedly zdroje z trhu. Země EU v červnu přijaly čtrnáctý soubor sankcí proti Rusku, jehož cílem bylo zasáhnout proti takzvané stínové flotile zahraničních plavidel přepravujících ruské ropné produkty. Rusko podle záznamů LSEG vyváží měsíčně kolem 3,5 milionu tun nafty a plynového oleje s nízkým obsahem síry, včetně až 800.000 tun z černomořských přístavů Tuapse a Tamaň.

Agentura Bloomberg s odkazem na své zdroje v červnu uvedla, že ruská ropa se z lodě na loď překládá také u břehů Singapuru. Server CNBC už loni napsal, že ve světě přibývá lodí, které záměrně skrývají lokalizační data, aby nešlo snadno zjistit, kde se právě nacházejí. Experti se domnívají, že jde rovněž o tankery, které převážejí ropu původem z Ruska a Venezuely, na kterou se také vztahují mezinárodní sankce.