Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Plavba Kapitána Šemilkina aneb Jak Rusové na moři obcházejí sankce

Ruský ropný tanker Kapitán Šemilkin se snažil při plavbě ve Středozemním moři utajit svou polohu, patrně proto, že vezl ilegální zásilku ropy

Plavba Kapitána Šemilkina aneb Jak Rusové na moři obcházejí sankce
Ropný tanker (ilustrační foto) | Shutterstock.com

Pokusy Kapitána Šemilkina o falšování informací ukazují, že Moskva ví, jak používat techniku k obcházení sankcí.

Na trik přišla nevládní organizace Global Fishing Watch (GFW) a byla byla nezávisle ověřena deníkem Financial Times poté, co hlasy z různých zdrojů varovaly, že Rusko shromáždilo „stínovou flotilu“ více než sto tankerů k přepravě ropy a obcházení zákazu námořní dopravy.

„Viděli jsme ruské tankery, jak v posledních měsících provádějí to, co vypadá jako cvičné jízdy,“ řekl Samir Madani, spoluzakladatel a výkonný ředitel TankerTrackers.com, služby, která informuje o zásilkách ropy.

Kapitán Šemilkin nejprve v květnu navštívil pobřežní kotviště poblíž Malty a poté v srpnu elektrárnu Teknecik na Severním Kypru. V obou případech tanker vysílal – prostřednictvím svého transpondéru automatického identifikačního systému (AIS) – falešné pozice, které naznačovaly, že se pohybuje v řeckých výsostných vodách.

Podle přepravních makléřů a analytiků dali Rusové v tichosti dohromady flotilu více než 100 tankerů z druhé ruky, aby mohli obcházet omezení prodeje ruské ropy, jež na ně Západ po invazi na Ukrajinu uvalil.

Rejdařská firma Braemar odhaduje, že Moskva, která při přepravě své ropy silně spoléhá na zahraniční tankery, letos přidala více než 100 lodí, a to prostřednictvím přímých nebo nepřímých nákupů. Energetická poradenská společnost Rystad uvedla, že Rusko v roce 2022 přidalo 103 tankerů prostřednictvím nákupů a přerozdělení lodí obsluhujících Írán a Venezuelu, dvě země pod západním ropným embargem.

GFW odhalila, že Kapitán Šemilkin, 138 m dlouhý tanker na rafinované palivo, podnikl dvě cesty za použití tajných postupů, které používají třeba Venezuela nebo Írán. (Obě země mají zakázáno vyvážet ropu.) Těmto postupům, jež spočívají ve vysílání falešných signálů o poloze, říkají profíci „spoofing“.

V službách Pentagonu

Nečekaným prvkem odhalení je skutečnost, že práci GFW na odhalení spoofingu financuje americké ministerstvo obrany. Jeho Oddělení pro inovace obrany zkoumá spoofing jako součást programu, jež mu má pomoci pochopit slabiny satelitní navigace a monitorovacích systémů.

 

GFW použila radarové satelitní snímky Evropské kosmické agentury, aby ukázala, že Kapitán Šemilkin nebyl na místech, kde tvrdil, že je. Zjistila tak, že plavidlo stejné velikosti, které ovšem žádnou polohu nevysílalo, bylo tou dobou na kotvišti nas Maltě a později na severním Kypru. Posledně uvedený poznatek  zase pochází z fotografií firmy Planet Labs.

GFW také zjistila, že když loď tvrdila, že pluje z Řecka, telekomunikační satelity její signály zachytily nad „nesprávnou“ částí Středozemního moře. Kapitán Šemilkin v různých místech své cesty také prostřednictvím AIS oznámil ostatním plavidlům, že pluje na Maltu a do Severního Kypru. (Jestli lze rozpor přičíst kombinaci furiantství a ignorance na straně posádky, nebo jsou ve hře jiné faktory, nevíme.)

Firma Rechmortrans, jež vlastní společnost Kapitan Schemilkin sídlící v Rostově, na žádosti o komentář nereagoval. Rechmortrans sdílí několik osob ve svém vedení s jednou ze společností, na kterou USA uvalily sankce v roce 2021 poté, co jedno z jejích plavidel podniklo dvě cesty do Venezuely.

Falšovatelé se zlepšují

Spoofing v podání Kapitána Šemilkina byl ve srovnání s fígly jinými posádkami ještě docela civilizovaný, říká Björn Bergman, datový analytik ve službách GFW. Některé z nich například vysílaly signály o plavbě v dokonalých geometrických tvarech. „Vidíme celou řadu falešných stop – a obecně jsou stále realističtěji prováděny,“ řekl Bergman listu Financial Times.

„AIS je otevřený systém, takže je zranitelný. Nicméně - robustní řešení pro detekci manipulace s pozicí jsme již také byli schopni vyvinout. Takže provozovatelé plavidel, kteří se pro takovou věc rozhodnou, jako by na sebe posvítili reflektorem," řekl analytik.

Jak spoofing pomáhá obcházet sankce

Spoofing je strategie používaná k zamaskování původu schválené ropy. Předstírá, že loď byla naložena na jiném místě. Například tanker nazvaný Tina 5 nedávno podle GFW vysílal signály naznačující, že koncem září a začátkem října nabral ropu u Angoly.

Nevládní organizace s vládním zadáním popisu prácce však zjistila, že v době, kdy plavidlo tvrdilo, že se nakládá u afrického pobřeží, zachytily její signál AIS i pozemní antény, což naznačuje, že loď překročila Atlantik a byla ve Venezuele; TankerTrackers.com poté plavidlo ve Venezuele i vyfotografoval.

Na trase, jak ji vykreslují údaje AIS, vyložila Tina 5 v listopadu svůj náklad na jiné plavidlo u Malajsie a poté opět plula k západnímu pobřeží Afriky. GFW však zjistila, že její nedávné signály zachytily satelity daleko na západ od její uvedené polohy, což naznačuje, že Tina 5 opět překračuje Atlantik na cestě do Venezuely.