Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny
Tanker se zkapalněným zemním plynem (LNG) v Arktidě, ilustrační foto | Shutterstock.com

Severní námořní cesta, která spojuje ruský trh s asijskými zeměmi, je stále více populární. Už před několika lety se o ní začalo uvažovat jako o možnosti, jak propojit evropské přístavy s asijskými, zejména v souvislosti s oteplováním planety. Nyní se k tomu přidávají západní protiruské sankce a také obavy z útoků Hútíú na lodě v Rudém moři. Rejdaři raději volí trasu okolo celého afrického kontinentu.

I proto stále více tankerů, které vyrážejí z ruských přístavů na severu země, volí mnohem kratší cestu Severním ledovým oceánem. Většina lodí začíná svou trasu v přístavu Murmansk a vyplouvá směrem na východ. Cesta je dlouhá zhruba čtyři tisíce kilometrů. Dříve bylo běžné, že se používala jen krátce během letních měsíců, geopolitické důvody i vyšší teploty během celého roku zvyšují její atraktivitu.

Už loni bylo touto trasou přepraveno 36 milionů tun nákladu, což znamená nový rekord. Většinu tvořil ruský zkapalněný zemní plyn, uvedla energetická společnost Rosatom, jež severní mořskou cestu provozuje i díky flotile jaderných ledoborců. Také proto stále více ruských tankerů může tuto trasu využít a dostat fosilní komodity rychleji k čínským zákazníkům.

Agentura Bloomberg poznamenala, že letos je prvním ruským tankerem, který tuto trasu využil, plavidlo Šturman Ovtsyn dlouhé 248 metrů. Má namířeno do čínského přístavu Ž'-čao severně od Šanghaje, kde může podstoupit nezbytnou údržbu.

Počítá se s tím, že několik dalších ruských tankerů bude Šturmana Ovtsyna následovat včetně největšího tankeru SCF Bajkal, který uveze ekvivalent milionu barelů ropy. Loď dlouhá 274 metrů se nicméně plaví pod vlajkou Gabonu.