Hrotcast: Češi začínají platit za Síkelovy chyby. Spoléhat na dovoz elektřiny je sebevražda

Ekonomická redaktorka Markéta Malá varuje, že závislost na dovozu energie přináší vysoká rizika a může Česko vystavit nečekaným výkyvům cen a dostupnosti elektřiny. V novém Hrotcastu také připomíná dva roky starý výrok tehdejšího ministra průmyslu Jozefa Síkely, který zavání naivitou.

Ekonomická redaktorka Markéta Malá varuje, že závislost na dovozu energie přináší vysoká rizika a může Česko vystavit nečekaným výkyvům cen a dostupnosti elektřiny. V novém Hrotcastu také připomíná dva roky starý výrok tehdejšího ministra průmyslu Jozefa Síkely, který zavání naivitou.

Celý článek
0

Obrat v Bruselu: Evropské kohezní fondy by mohly financovat i zbrojení

Až třetina společného rozpočtu Evropské unie pro roky 2021 až 2027 by se nově mohla použít na financování evropského zbrojního průmyslu a vojenské mobility.

Až třetina společného rozpočtu Evropské unie pro roky 2021 až 2027 by se nově mohla použít na financování evropského zbrojního průmyslu a vojenské mobility.

Celý článek
0

Evropa v obchodní válce: Jak může odvrátit Trumpova cla?

Země EU zkoumají možnosti, jak zmírnit dopad dovozních cel, jež Donald Trump hrozí uvalit po svém nástupu do Bílého domu na evropské zboží. Pomoci by mohly diplomatické ústupky i nové obchodní dohody se Spojenými státy.

Země EU zkoumají možnosti, jak zmírnit dopad dovozních cel, jež Donald Trump hrozí uvalit po svém nástupu do Bílého domu na evropské zboží. Pomoci by mohly diplomatické ústupky i nové obchodní dohody se Spojenými státy.

Celý článek
0

Nejistá plynová sezóna. LNG dostane ten, kdo zaplatí nejvíc

Evropa se za dva roky od začátku války na Ukrajině dokázala zbavit závislosti na ruském plynu a přeorientovala se z velké části na dodávky LNG z celého světa. Ty jsou ale výrazně dražší a obchodníci je mohou přesměrovat klientům, kteří zaplatí nejvyšší cenu.

Nejistá plynová sezóna. LNG dostane ten, kdo zaplatí nejvíc
Tanker pro LNG, ilustrační foto | Shutterstock.com

Evropa má před sebou třetí zimu, která je ovlivněna válkou na Ukrajině. Země starého kontinentu se sice dokázaly velmi rychle přeorientovat na zkapalněný zemní plyn (LNG), který dováží speciální tankery z celého světa. Má to ale zásadní nevýhodu. Plyn je dražší a jeho cena je více náchylná na růst než dlouhodobé kontrakty na trubkový plyn ze Sibiře.

Analytici se obávají, že do třetice Evropa z plynové války nevyjde tak hladce, jako tomu bylo poslední dvě zimy, které patřily k velmi mírným. Globální trh se zemním plynem je totiž velmi rozkolísán geopolitickými otřesy.

„V současné době jsou evropské zásobníky plynu plné a zimní bilance plynu vypadá v pořádku. Stát se ale může cokoliv. Stačí několik přerušení dodávek a věci se mohou ošklivě pokazit,“ načrtnul černý scénář v listu Financial Times jeden z obchodníků s těkavou komoditou.

LNG je totiž globální komodita a zamíří tam, kdo za dodávku zaplatí nejvíce peněz. Pokud je nabídka zkapalněné suroviny napjatá, ceny mohou rychle vyskočit nahoru. V praxi to znamená, že když bude po fosilním plynu vysoká poptávka na asijském trhu, evropští zákazníci jej musí přeplatit.

Ještě v roce 2021 byl podíl zkapalněného paliva asi dvacet procent celkových dodávek zemního plynu na evropský trh. Ruský plyn si držel třicetiprocentní podíl. Nyní LNG už tvoří 34 procent plynu dodaného do Evropy.

Už nyní evropský trh se zemním plynem počítá s tím, že zima bude na rozdíl od minulých let „normální“, tedy s teplotami častěji pod bodem mrazu. Znamená to, že také poptávka po LNG bude vyšší, uvedl partner norské společnosti Rystad Energy Sindre Knutsson.

Další komplikací pro Evropu je končící smlouva o tranzitu plynu přes Ukrajinu s ruskou společností Gazprom. Nyní se tímto způsobem dostává do Evropy asi pět procent plynu. Nejasnosti ohledně toho, zda budou dodávky pokračovat, mohou na přelomu roku také ovlivnit spotové ceny plynu.

„Pokud přijde studená zima ve stejnou dobu, kdy ztratíme toky ruského plynu, bude to pro ceny plynu velmi optimistické,“ přiznala energetická analytička Florence Schmitová z Rabobank. Zvýšenou poptávku budou muset pokrýt tankery s LNG.

Rizika vyplývají také ze situace na Blízkém východě. Pokud by se situace vyhrotila v Hormuzském průlivu (odděluje Írán od Ománu a Spojených arabských emirátů) bylo by ohroženo dvacet procent globálních dodávek s LNG.

Také Mezinárodní agentura pro energii varovala, že globální trh s LNG je napjatý a křehký, proto trhy mohou reagovat na jakékoliv výpadky dodávek přehnaně. Pokud úroveň naplněnosti zásobníků v Evropě po zimě klesne na úroveň 35 procent, ceny fosilního paliva budou vyšší i během jara a léta příštího roku, upozornila evropská energetická agentura Acer.