V Nepálu platí od ledna zákaz komerčních letů vrtulníků

V Nepálu platí od ledna zákaz komerčních letů vrtulníků

Shutterstock.com

Overturismus

Stop líným dobrodruhům. Nepál pozastavil vrtulníky v okolí Mount Everestu

V odlehlé oblasti Khumbu představují vrtulníky prakticky jediné spojení s okolním světem. V poslední době je však využívají horolezci a turisté, aby se dostali přes obtížný terén.

čtk

Nepálské aerolinky pozastavily provoz vrtulníků v oblasti Khumbu, kde se nachází hora Mount Everest, napsala agentura AFP. Rozhodly se tak po protestech místních lidí, kteří se obávají dopadu, jaký mají vrtulníky na životní prostředí a na zaměstnanost v regionu. Kvůli letecké dopravě totiž přicházejí o práci i místní průvodci, protože turisté se stále častěji nechají k nejvyšší hoře na Zemi dopravit helikoptérou.

V prosinci vydal Národní park Sagarmatha (nepálský název Everestu) zákaz komerčních letů vrtulníků, který platí od ledna. „Toto je geologicky velmi citlivá oblast a nárůst helikoptér narušuje zdejší prostředí,“ řekla ochránkyně přírody Sušma Ránaová. Právě to vyvolalo spor s Nepálskou asociací leteckých operátorů (AOAN).

„Pozastavili jsme všechny lety do oblasti Khumbu do té doby, než vláda nezajistí bezpečnost pilotům vrtulníků a samostatné místo pro nouzové přistání,“ uvedla AOAN. Tamní obyvatelé vytvořili na místech přistání zátarasy z vlajek a vyhrožují, že zasáhnou proti pilotům, kteří tam přistanou, uvedla dále asociace.

V odlehlé oblasti Khumbu představují vrtulníky prakticky jediné spojení s okolním světem. V poslední době je však využívají horolezci a turisté, aby se dostali přes obtížný terén v Národním parku Sagarmatha. Těm, kteří si mohou dovolit zaplatit tisíc dolarů (24 tisíc korun), se tak zkrátí cesta do základního tábora pod Everestem o dva týdny na jediný den.

Jenže tím připravují místní obyvatele o klíčový zdroj zaměstnání – průvodcovství. Právě průvodci se vydávají na strastiplnou cestu společně s turisty a během cesty jim pomáhají.

Na vrchol Mount Everestu se ročně vydá přes 50 tisíc turistů. Většina z nich do oblasti přiletí letadlem nebo helikoptérou. V zimním období se uskuteční přibližně 15 letů vrtulníkem denně a v hlavní turistické sezoně se toto číslo může zvětšit až na 60 letů za den, uvádí AOAN.