LNG terminál

LNG terminál

Shutterstock.com

Energetika a spory

Německý šlendrián. Plovoucí LNG terminál nefunguje, chybí mu napojení na plynovody

Dokončený plovoucí terminál LNG ve Stade u Hamburku nemůže být uveden do provozu, protože nemá napojení na německou plynárenskou síť. Důvodem je spor mezi státní firmou, která vlastní terminál, a soukromým provozovatelem plynárenské infrastruktury.

František Novák

Spor mezi dvěma firmami vede k tomu, že se zatím neočekává, že bude plovoucí terminál pro zkapalněný zemní plyn u Hamburku uveden do provozu. Jediný, kdo z tohoto vývoje může mít radost, jsou klimatičtí aktivisté, napsal německý ekonomický deník Handelsblatt.

Terminál vlastní státní firma Deutsche Energy Terminal GmbH (DET). Plynárenskou infrastrukturu naopak soukromá Hanseatic Energy Hub GmbH (HEH).

Ta ale vypověděla smlouvu s DET o zajištění propojení mezi terminálem a plynovodním potrubím. Bez připojení k plynárenské infrastruktuře není pochopitelně provoz terminálu pro zkapalněnou fosilní surovinu možný.

Mluvčí firmy HEH tvrdí, že společnost splnila veškeré náležitosti smlouvy při výstavbě přípojky a v posledních měsících dokonce i nad rámec kontraktu, aby mohl být projekt dokončen. Zástupci státní firmy DET to naopak odmítají.

🎂 Happy Birthday: Heute hat das #LNG-Terminal #Stade Geburtstag. Obwohl es schon einen dreistelligen Millionenbetrag Steuergeld verschlungen hat, ist jedoch noch kein Tropfen #LNG angekommen. Das Projekt ist praktisch längst gescheitert. www.ingenieur.de/technik/fach...

[image or embed]

— Constantin Zerger (@constzerger.bsky.social) March 15, 2025 at 4:27 PM

Společnost Hanseatic Energy Hub si stěžuje na to, že zatím nedostala žádné platby za vybudování přípojky a ztratila veškerou důvěru ke státem vlastněné firmě.

Hodnota kontraktu se má podle deníku pohybovat řádově okolo 50 milionů eur (1,3 miliardy korun). Akcionáři firmy HEH jsou Buss Group, Partners Group, španělská Enagás Group a americká chemická společnost Dow.

Státní vlastník terminálu naopak tvrdí, že smluvní závazky neplní HEH a vyhlídky na dokončení projektu jsou v nedohlednu. LNG zařízení ve Stade je jedním ze čtyř plovoucích terminálů spravovaných společností DET, kterou stoprocentně vlastní německá spolková vláda.

Původně měl být terminál pro zemní plyn v provozu už na konci roku 2023. Od té doby se zprovoznění neustále odkládalo. Podle odhadů už prodleva stála německou státní firmu 70 milionů eur (1,8 miliardy korun).

Sousední země už provozuje plovoucí terminály pro zpracování LNG v přístavech Wilhelmshaven a Brunsbüttel. Naplánováno je spuštění druhého terminálu ve Wilhelmshavenu. Další vznikl v přístavu Mukran na Rujáně, který provozuje soukromá firma Deutsche ReGas.

Německo urychlilo budování infrastruktury pro LNG po začátku ruské invaze na Ukrajinu v souvislosti s ukončením dodávek ruského plynu podmořským plynovodem Nord Stream. Na dodávkách od sousedů je závislá také Česká republika.

Němečtí klimatičtí aktivisté naopak považují počet terminálů za předimenzovaný. Constantin Zerger z organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) uvedl, že chyby v plánování výstavby plovoucí infrastrukturní stavby ve Stade byly delší dobu evidentní. Podle něj selhala především předchozí vláda vedená sociálním demokratem Olafem Scholzem.