Evropská unie má v červnu zveřejnit návrh na zavedení dovozních cel na čínské elektromobily. Nedovolenou podporu čínské vlády pro výrobce aut se zástrčkou už Evropská komise zkoumá od loňského října. A je pravděpodobné, že bude následovat, byť nejspíš ne tak tvrdě, rozhodnutí Bílého domu, který už na čínské elektromobily uvalil stoprocentní clo.
Chystané kroky Bruselu ale děsí německé zástupce automobilek, protože němečtí výrobci budou nejvíce postiženi, pokud se naplno rozhoří obchodní spor mezi Evropou a Čínou. Evropská komise totiž tvrdí, že dovoz aut s elektrickými motory od zahájení šetření dále vzrostl o čtrnáct procent a je tažen vládními dotacemi komunistického režimu v Pekingu.
Státní podpora spočívá v daňových úlevách, ale také ve formě převodu finančních prostředků přímo automobilkám v Číně. Evropští výrobci pak pochopitelně nedokážou čínskému zboží cenově konkurovat.
Nezávislá poradenská firma Rhodium Group uvedla, že cla budou muset být uvalena alespoň ve výši 40 až 50 procent, aby měla šanci odradit čínské automobilky od importu na starý kontinent. Je ale pravděpodobné, že Brusel zavede cla v rozmezí 15 až 30 procent, což ale nebude mít vliv na pokles dovozu elektromobilů z největší asijské ekonomiky.
Že dovoz čínských elektrických aut výrazně roste a bere tím zisky evropským producentům, dokládá růst finančního objemu čínského importu. Ještě v roce 2020 to bylo 1,6 miliardy dolarů (36,3 miliardy korun), loni už 11,5 miliardy dolarů (261 miliard korun).
Komplikace to znamená hlavně pro německé výrobce, kteří jsou extrémně závislí na čínském trhu, varoval web německé televize Deutsche Welle. Proto firmy se zavedením cel nesouhlasí. „Mohli bychom se střelit do vlastní nohy,“ upozornil generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Mnichovská automobilka do Evropy dováží své elektrické Mini a iX3, které vyrábí v čínských továrnách. BMW je navíc na čínském trhu závislá z pohledu tržeb jednou třetinou. „Nemyslíme si, že náš průmysl potřebuje ochranu,“ dodal Zipse na setkání s automobilovými analytiky. Rozpoutání obchodní války mezi evropským blokem a asijskou velmocí podle něj poškodí nejvíc právě evropské výrobce.
I další velké německé automobilky, jako je Mercedes-Benz a Volkswagen, jsou značně finančně závislé na podnikání v Číně, protože jim přináší vysoké tržby. „Vždycky dojde k nějaké odvetě,“ řekl generální ředitel značky Volkswagen Thomas Schäfer.
Zipse doplnil, že více než polovina čínského dovozu elektromobilů do EU pochází od nečínských firem, takže cla z větší části nedopadnou na čínské výrobce. Automobilky z největší asijské ekonomiky mají podle něj stále minimální podíl na evropském trhu s automobily, pouze v řádu jednotek procent.
Ekonom a ředitel Rakouského institutu pro ekonomický výzkum Gabriel Felbermayr varoval, že zavedení evropských cel na čínské elektromobily povede k čínské mstě a v konečném důsledku evropské výrobce poškodí. Peking by mohl zavést vyšší cla na evropské luxusní SUV a sedany, případně na další luxusní zboží, které se na starém kontinentu vyrábí.