Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Náraz do čínské zdi. Apple a Tesla v Asii padají, Peking tlačí jejich konkurenci

Čínská vláda zakázala úředníkům iPhony a jde po krku dalším západním technologiím. Cíl je jasný: posílit domácí značky jako Huawei a BYD.

Náraz do čínské zdi. Apple a Tesla v Asii padají, Peking tlačí jejich konkurenci
Tesla Model 3 | Shutterstock.com

Čína byla pro západní technologické firmy dlouho vítaným zlatým dolem, teď se ale mění v nebezpečnou past. Na vlastní kůži už to poznávají v Applu i v Tesle. Peking totiž zahájil novou vlnu byznysového tažení proti Západu a sama vláda tlačí na to, aby Číňané používali domácí mobily Huawei a elektroauta BYD, místo aby kupovali konkurenční výrobky ze Spojených států. Ve výsledcích se to už projevuje.

Prodeje nových iPhonů v Číně se v prvních šesti týdnech roku propadly o 24 procent, Tesla si pak oproti lednu připsala 16procentní snížení v dodávkách ze své gigafactory v Šanghaji a 19procentní proti stejnému období loni, píše Business Insider.

To by ještě nemuselo nic znamenat. Ostatně prodeje elektroaut padají celosvětově, jak trh s udržitelnějšími dopravními prostředky zpomaluje. Jenže web cituje investora do technologických firem Gena Munstera, který jednoznačně tvrdí, že „americké produkty upadají v Číně v nemilost.“

„To se rozhodně stalo. V loňském roce čínská vláda zakázala úředníkům používání iPhonů a investoři reagovali tím, že z hodnoty Applu vymazali 200 miliard dolarů,“ píše Business Insider.

Čisté tržby vizionářské firmy nesoucí odkaz zesnulého Steva Jobse pak v Číně v posledním loňském kvartále poklesly o 13 procent oproti předchozímu roku. Zatím není důvod k panice, stále to znamenalo tržby ve výši 20,8 miliardy dolarů (tedy okolo půl bilionu korun).

Jenže doba, kdy šéfové velkých amerických tech firem vzhlíželi k Číně jako ke zdroji příležitostí, je zřejmě za námi. Peking si totiž moc dobře uvědomil sílu, která se skrývá v nově získaném sebevědomí plynoucím ze vzestupu vlastních gigantů typu Huaweie nebo BYD. A ví, že se bez amerických technologií docela dobře obejde.

Proto přepnul do módu výrazného nacionalismu, při němž podporuje vše domácí a západní produkty naopak úmyslně ostřeluje. Například zmíněný zákaz iPhonů pro státní úředníky se časově kryl s vypuštěním Huawei Mate 60 Pro na trh. Jde o špičkový 5G smartphone, který ikonickým výrobkům Applu směle konkuruje.

„Průzkum společnosti Counterpoint ukazuje, že prodeje telefonů Huawei vzrostly ve stejném období o 64 procent, prodeje iPhonů naopak téměř o čtvrtinu klesly,“ konstatuje Business Insider.

Obávaným soupeřem se mezitím stala i automobilka BYD. Té se mimochodem podařilo loni předstihnout Teslu v počtu vyrobených elektroaut. Navíc bude stavět obří továrnu v Maďarsku. Pro vládu v Budapešti jde o největší zahraniční investici v historii, pro čínskou firmu naopak o výsostnou šanci dobýt evropské trhy. V lednu BYD vykázal 43procentní nárůst prodejů a snížil ceny svých nejprodávanějších modelů – v průměru o 17 procent.

Analytici očekávají, že Peking bude ještě více tlačit proti západním technologiím, aby podpořil růst vlastních gigantů. Wall Street Journal nedávno upozornil, že čínská vláda vyzvala státem vlastněné společnosti v řadě sektorů, aby do tří let nahradily zahraniční software ve svých IT systémech.

Obchodní a technologická válka tak vstoupila do další fáze. Jak se promění trh a co to bude znamenat pro zákazníky, uvidíme v příštích měsících.