Hrot24.cz
Na učitelích by stát šetřit neměl, varuje před škrty ve školství analytička

Shutterstock.com

Na učitelích by stát šetřit neměl, varuje před škrty ve školství analytička

Ministr školství Mikuláš Bek ve svých plánech úplně opomíjí učitele a ředitele škol, upozorňuje školská analytička Kateřina Konrádová, členka vedení organizace Učitel naživo.

Vladimír Barák

Předchozí ministři školství neatakovali žebříčky popularity ani u pracovníků ve školství, ani u veřejnosti. Že by si srdce lidí pro reformy v resortu získal Mikuláš Bek (STAN), analytička Konrádová příliš nevěří. „Ten jeho nástup, kdy představil své priority, z tohoto pohledu nebyl úplně šťastný. Ministr Bek tam oznámil snahu o zásadní strukturální změny, ale jaksi tam zapomněl na učitele a ředitele. Přitom činit zásadní změny bez nich, to rozhodně není věc, kterou by získal jejich sympatie či alespoň pochopení… Myslím si tedy, že v komunikaci ještě jsou určité rezervy, a za sebe bych si přála, aby se to do budoucna zlepšilo,“ říká Konrádová v rozhovoru pro týdeník Hrot.

Expertka však ministra podpořila v jeho protestu proti úsporám ve školství. Spekulovalo se o snižování platů učitelů i o tom, že ministerstvo bude muset najít několik miliard, které v následujícím období neutratí. Vláda tak reaguje na rostoucí státní dluh a potřebu konsolidace veřejných financí.

Proti těmto tendencím však jde již schválený zákon o pedagogických pracovnících, který z pedagogů činí privilegovanou skupinu – jedná se o jedinou profesi v zemi, jejíž plat je zákonem garantován ve výši 130 procent průměrné mzdy. Například ekonom Martin Lobotka, analytik Conseq Investment Managementu, to považuje za nesmysl a „fiskální peklo“

S tím ale Konrádová nesouhlasí. „To, co učitel dělá každý den ve škole, se dotýká dvou milionů dětí. Pokud vycházíme z toho, nač máme i četné studie, tedy že vzdělávání je klíčem k naší budoucnosti a že nám zaručí prosperitu, tak podle mě na něm – a tedy na učitelích – nemáme šetřit. V současnosti potřebujeme nadchnout pro učitelství mladé lidi, abychom si zajistili kvalitní budoucnost. Z výzkumů vyplynuly tři překážky, které mladé lidi odrazují: nízké platové ohodnocení, to, jak vypadá pedagogická příprava, a dále to, jak profese vypadá přímo v konkrétní škole. Pokud na tom nezapracujeme, nemůžeme počítat s tím, že budou ze škol odcházet děti připravené na výzvy 21. století,“ tvrdí Konrádová.

Zároveň však upozorňuje, že ani přes zákonnou garanci nemají pedagogové nakonec nic jisté. Zákon totiž neuvádí, z jakého období se oněch 130 procent průměrné mzdy vypočítá. „Tím, že se ze zákona vyřadil přesný způsob výpočtu, to z jakési fixace přešlo spíše do podoby proklamace. Vysvětluji si to snahami o úspory v mandatorních výdajích státu. Že by mě ta nejasnost těšila, to se říct opravdu nedá. Ve výsledku totiž podle výkladu toho, z jakého základu budeme ty platy počítat, mohou vznikat i poměrně velké rozdíly,“ upozorňuje analytička z Učitele naživo.