Na odchodu z Číny
Trend relokace výroby z čínských závodů sílí. Prospěch z toho může mít i Česko
redaktor
Čína jako univerzální továrna, která zásobuje celý svět kompletním sortimentem od pingpongových míčků po rychlovlaky? Závislost na jedné zemi se v éře koronaviru ukazuje jako nevýhoda. Globální průmyslové podniky chtějí část výrobních kapacit přesunout jinam. Šanci mají i země střední a východní Evropy, tedy aspoň podle studie pojišťovny Coface.
Bohatší země – jmenovitě Česko, Slovensko, Slovinsko a Estonsko – by podle studie Coface mohly přilákat výrobu a služby s vyšší přidanou hodnotou a snížit svou závislost na automobilovém průmyslu. „Pro Českou republiku vidíme například potenciál v elektrotechnickém průmyslu, ve strojírenství, chemickém průmyslu a logistice,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko.
Jinou pozici budou mít země s nižšími náklady na pracovní sílu, tedy například Rumunsko, Bulharsko nebo Srbsko. V jejich případě lze očekávat umístění výroby oděvů a montáž elektroniky z dovezených dílů. Celý region by pak mohl mít prospěch z pokračujícího boomu ICT služeb. Coface při této příležitosti připomněl nedávno oznámené investice koncernů Google a Microsoft v Polsku v řádu miliard dolarů.
Problém je v tom, že relokace výroby z Číny zajímá celou řadu zemí od Maroka po Filipíny. Zájemců je hodně a budou se předhánět v tom, kdo nabídne lepší podmínky. Hodně se v této souvislosti hovoří o Indonésii. Tamní zpravodajský web Jakartaglobe.id tvrdí, že země má přislíbené zahraniční investice v rozsahu 38 miliard dolarů. Často se jedná právě o stěhování výroby z čínských továren.
Razantní postup razí japonská vláda, která již v dubnu schválila dotační program ve výši 2,2 miliardy dolarů. Jeho cílem je motivovat místní koncerny k přestěhování výroby pryč z Číny. Prospěch ze zmíněného přesunu budou mít hlavně státy jihovýchodní Asie, v menší míře též Indie a Bangladéš. Ke stěhování do jiných zemí motivuje své společnosti také americká vláda, která chce snížit závislost Spojených států na dovozu z Číny.