Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize

Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropské unie v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times (FT) to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso.

Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropské unie v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times (FT) to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso.

Celý článek
0

Že Fiala nenechá zemi levičákům a populistům? S tak vysokým veřejným dluhem je to vtip

V nejnovější epizodě Hrotcastu hovoří ekonomická novinářka Markéta Malá o vládních opatřeních a jejich dopadech na veřejné finance. Podrobně rozebírá důsledky konsolidačního balíčku a zklamání pravicových voličů. Jak vláda Petra Fialy naplňuje své sliby?

V nejnovější epizodě Hrotcastu hovoří ekonomická novinářka Markéta Malá o vládních opatřeních a jejich dopadech na veřejné finance. Podrobně rozebírá důsledky konsolidačního balíčku a zklamání pravicových voličů. Jak vláda Petra Fialy naplňuje své sliby?

Celý článek
0

Bude ropa zlevňovat? Saúdové opouští cíl mít ropu za sto dolarů, začnou více těžit

Taktika omezování těžby zemí ropného kartelu OPEC nefunguje. Cena ropy je naopak na nejnižších úrovních od konce roku 2021.

Taktika omezování těžby zemí ropného kartelu OPEC nefunguje. Cena ropy je naopak na nejnižších úrovních od konce roku 2021.

Celý článek
0

Místo zeleného snu noční můra. Northvolt propustí ve Švédsku čtvrtinu lidí, stát firmu sanovat nebude

Největší evropský výrobce baterií, švédská společnost Northvolt, nově uvedla, že musí propustit plnou čtvrtinu svých zaměstnanců ve Švédsku. Přitom ještě před několika dny hovořila jen o desetině. Evropská zelená bublina vlastní výroby akumulátorů definitivně splaskla.

Místo zeleného snu noční můra. Northvolt propustí ve Švédsku čtvrtinu lidí, stát firmu sanovat nebude
Northvolt musí ve velkém propouštět | foto Shutterstock.com

Původní evropský výrobce baterií, společnost Northvolt, měl být důkazem, že Evropská unie nemusí spoléhat na dovoz akumulátorů do elektromobilů z Číny, Jižní Koreje nebo Japonska, ale vystačí si sama a postaví vlastní gigafactory po vzoru americké Tesly miliardáře Elona Muska.

Firmu také v roce 2015 založili manažeři, kteří z Tesly odešli. Ale ani po devíti letech se jim nepodařilo rozjet výrobu v takové kvalitě a množství, aby mohli být spolehlivými partnery pro evropské automobilky. Zelená bublina, která spolykala 15 miliard dolarů (341 miliard korun) převážně ve formě rizikového kapitálu, definitivně splaskla.

Nově její ředitel Peter Carlsson oznámil, že se bude muset propouštět v mnohem větší míře, než ještě před pár dny tvrdil. Ve Švédsku to má být celkově 25 procent všech zaměstnanců, tedy zrušení 1600 pracovních pozic. Oficiálně kvůli poklesu zájmu o elektromobily.

Pravdou ale je, že už v červnu německá automobilka BMW vycouvala z kontraktu za dvě miliardy eur, protože Švédové nebyli schopni dodávat požadované akumulátory v množství a kvalitě, kterou slíbili mnichovskému výrobci. Producent prémiových vozů si raději vybral osvědčeného jihokorejského výrobce Samsung.

Většina zrušených pozic je v sídle společnosti, ve švédském městě Skellefteå na severu země, které se mělo stát centrem vývoje a výroby zelených technologií kvůli dostupné elektřině z hydroelektráren.Gigafactory od Northvoltu – Northvolt Ett – tu měla vyrábět baterie o celkové kapacitě 60 gigawatthodin ročně. Dostala se ale pouze na zlomek původního cíle.

Rozšíření výroby je nyní pozastaveno. A omezují se také projekty ve výzkumném a vývojovém centru ve Västerås, sto kilometrů západně od Stockholmu.

„Rozhodnutí, která přijímáme, jsou nezbytná pro budoucnost Northvoltu,“ napsal pochmurně Carlsson v tiskové zprávě. Je evidentní, že peníze na rozvoj podnikání chybí. Jedním z hlavních podílníků ve firmě je německý koncern Volkswagen, který sám ohlásil finanční problémy a rušení pracovních pozic.

Navíc švédská vláda odmítla podnik finančně sanovat. Švédská ministryně financí Elisabeth Svantessonová prohlásila, že pomoc soukromé firmě není v současné době na pořadu jednání. Naopak zdůraznila, že švédský stát výrobci akumulátorů přímo nic nepůjčil, pouze ručil za některé úvěry.