Místo zhodnocení těžká ztráta. Goldman Sachs se nevyplatila sázka na výrobce baterií Northvolt

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Místo zhodnocení těžká ztráta. Goldman Sachs se nevyplatila sázka na výrobce baterií Northvolt

Americká renomovaná investiční banka Goldman Sachs přiznala, že bude muset odepsat v přepočtu 21,5 miliardy korun, které investovala do švédského výrobce baterií.

František Novák

Vyhlášená investiční banka Goldman Sachs věřila evropskému výrobci baterií do elektromobilů Northvolt natolik, že jej prostřednictvím svých investičních fondů podpořila částkou 896 milionů dolarů (21,5 miliardy korun).

Ještě před sedmi měsíci jeden ze soukromých kapitálových fondů z této investice do švédského startupu, který celkově od investorů získal 15 miliard dolarů (360 miliard korun), avizoval zhodnocení pro investory ve výši 4,3násobku vložených peněz a do příštího roku až šestinásobek.

Vše je ale jinak. Firma Northvolt nyní přiznala, že má na účtech jen několik desítek milionů dolarů a celkově dluží dalších 5,8 miliardy dolarů (139 miliard korun). Proto u amerických soudů požádala o ochranu před věřiteli. Doufá, že díky restrukturalizaci přežije finanční klinickou smrt a bude nakonec úspěšně produkovat akumulátory do elektromobilů.

Americká banka v dopise pro investory nyní podle Financial Times napsala, že je zklamána výsledkem hospodaření Northvoltu a ke konci roku bude nucena odepsat zmíněných 896 milionů dolarů, které drží její investiční fondy.

Finanční instituce se vstupem do švédské firmy stala po automobilce Volkswagen druhým největším akcionářem. Vlastní dvacet procent společnosti, kterou založili v roce 2015 bývalí manažeři americké Tesly.

Goldmani prvně do nadějné firmy investovali miliardu dolarů v roce 2019. Finanční prostředky posloužily k výstavbě první gigafactory ve Švédsku v blízkosti severního polárního kruhu. V té době o novém kole financování formou rizikového kapitálu ředitel Northvoltu Peter Carlsson hovořil jako o klíčovém okamžiku pro celou Evropu, protože se vymaní ze závislosti na dovozu baterií z Asie, zejména Číny.

Carlsson po vyhlášení bankrotu v Americe ze své funkce CEO odstoupil, dále ale bude působit ve správní radě a jako poradce firmy. Přesto varoval evropské politiky, investory i byznys, že starý kontinent nesmí sejít z nastoupené cesty zelené transformace v dopravě.

Americká banka Goldman Sachs dále uvedla, že se v posledních měsících snažila zajistit krátkodobé překlenovací financování pro Northvolt, aby firma dokázala rozjet svou výrobu lithium-iontových baterií. Produkce je stále pouhým zlomkem původně slibovaných parametrů, měla totiž vyrábět akumulátory o celkové kapacitě 24 gigawatthodin ročně.

V červnu padla dohoda na dodávku akumulátorů pro automobilku BMW v hodnotě dvou miliard eur (51 miliard korun). Od té doby vychází stále více najevo, že řízení firmy bylo neefektivní a nedokázalo zajistit potřebnou kvalitu ani objem výroby baterií, které po mnoho let slibovalo investorům.

Vedení švédské firmy se po všech finančních a manažerských karambolech snaží přilákat nový kapitál. Tvrdí, že pokud získá dalších 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun), bude moci v prvním kvartále příštího roku opustit režim ochrany před věřiteli a nastartovat zelené podnikání.