Hrot24.cz
Sprint proti času. Bankrot švédského Northvoltu se přiblížil

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Sprint proti času. Bankrot švédského Northvoltu se přiblížil

Plány na zajištění dalšího balíčku financování pro švédského výrobce baterií do aut se rozplývají. Stále pravděpodobnějším scénářem je, že společnost, která od investorů získala 15 miliard dolarů, nakonec zkrachuje.

František Novák

Pokračování byznysového příběhu švédského startupu Northvolt, který měl být skvělým příkladem, jak evropské firmy budou úspěšně konkurovat ve výrobě akumulátorů asijským a hlavně čínským konkurentům, už nebude mít pravděpodobně dlouhého trvání.

Finanční záchrana firmy, která postavila svou gigafactory u polárního kruhu ve městě Skellefteå, aby využila tamní levnou energii, je stále méně pravděpodobná. Vedení už připouští i možnost podání žádosti o ochranu před věřiteli – jinými slovy nemá dostatek finančních prostředků, aby platila své závazky. Přitom firma nedávno už propustila čtvrtinu svých zaměstnanců ve Švédsku a pozastavila další projekty v zahraničí.

O budoucnosti neúspěšného producenta baterií se má rozhodnout v řádu několika dní, napsal list Financial Times. Jednání o finančním záchranném balíčku se nedaří se žádným z investorů uzavřít.

Podle agentury Reuters by tápající firma mohla požádat o ochranu před bankrotem u amerických soudů. I když se rozhovory s americkými investory ztížily, podle zdrojů Reuters i nadále pokračují. Pokud selžou, bude muset Northvolt požádat o ochranu před věřiteli.

Vedení švédské společnosti informace o možném bankrotu nevyvrátilo. „Od začátku strategického přezkumu jsme diskutovali o různých možnostech, to se nezměnilo,“ řekl pouze mluvčí firmy s tím, že stále jednají se všemi investory o řešení finanční situace výrobce baterií.

Finanční problémy odstartovala v červnu zpráva, že automobilka BMW odstupuje od kontraktu s Northvoltem za dvě miliardy eur, protože kvalita dodávaných akumulátorů není taková, jaká má být, a firma také neplnila stanovené termíny dodávek.

Také značka nákladních aut Scania, jež spadá do koncernu Volkswagen, hledá alternativního dodavatele pro baterie do svých elektrických vozů. Northvoltu se stále nedaří navyšovat výrobní kapacity ve své továrně ve Skellefteå.

Švédský Northvolt v minulosti získal peníze od koncernů Volkswagen a Siemens, nebo od amerických bank Goldman Sachs a JPMorgan, ale i dotace od Kanady a Německa, kde měly vzniknout další továrny na výrobu baterií. Švédská vláda ale nechce firmu sanovat z peněz daňových poplatníků.

Soukromí investoři a akcionáři jsou skeptičtí, že by měli do ztrátového projektu dávat další prostředky. „V určité fázi se musíte rozhodnout. Dokonce i bankrot je jednou z možností,“ měl uvést jeden z investorů. Někteří už počítají s tím, že svou investici budou muset úplně odepsat.

Bývalí pracovníci firmy poukázali na její špatné řízení, nedostatečné bezpečnostní standardy a nekvalitní čínské stroje pro produkci baterií. Vedení společnosti v minulosti také slibovalo investorům nerealistické produkční cíle.