Rána pro Zuckerberga. Metě hrozí kvůli reklamám obří pokuta

Sociální sítě Facebook, Instagram a Threads daly svým uživatelům na výběr. Buď povolíte personalizované reklamy, nebo zaplatíte měsíční poplatek a budete mít od reklam klid. Podle Evropské komise je to ale nepřijatelné a společnosti Meta hrozí pokutou.

Sociální sítě Facebook, Instagram a Threads daly svým uživatelům na výběr. Buď povolíte personalizované reklamy, nebo zaplatíte měsíční poplatek a budete mít od reklam klid. Podle Evropské komise je to ale nepřijatelné a společnosti Meta hrozí pokutou.

Celý článek
0

Komentář: Potvrzení i na špejli od jitrnice. EU se zřejmě rozhodla firmy regulacemi zlikvidovat

Různých ukazatelů a hodnocení budou vyžadovány od firem stovky a většina z nich to sama nezvládne. Poradenské firmy se již těší na byznys, který firmy připraví o obrovské sumy použitelné nejen na mzdy, ale především na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti.

Různých ukazatelů a hodnocení budou vyžadovány od firem stovky a většina z nich to sama nezvládne. Poradenské firmy se již těší na byznys, který firmy připraví o obrovské sumy použitelné nejen na mzdy, ale především na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti.

Celý článek
0

Čeští vědci vyvíjí speciální mikroskopy, které by mohly pomoci porazit rakovinu

Světelné mikroskopy brněnské společnosti Telight umožňují zkoumat i živé organismy. „Můžeme tak dobře studovat, jaký vliv mají rakovinné organismy na ostatní buňky, jak se pohybují nebo jak svou hmotu při pohybu přelévají,“ vysvětluje ředitel firmy Petr Jaroš.

Světelné mikroskopy brněnské společnosti Telight umožňují zkoumat i živé organismy. „Můžeme tak dobře studovat, jaký vliv mají rakovinné organismy na ostatní buňky, jak se pohybují nebo jak svou hmotu při pohybu přelévají,“ vysvětluje ředitel firmy Petr Jaroš.

Celý článek
0

Deglobalizace a celní války mění automobilový průmysl. Ve VW roste nervozita

Trend zavádění obchodních bariér znamená pro globální firmy těžkosti. Naplno se deglobalizace projevuje také u německé největší automobilky Volkswagen, pod kterou spadá i Škoda Auto.

Deglobalizace a celní války mění automobilový průmysl. Ve VW roste nervozita
Volkswagen bojuje na čínském trhu o přízeň zákazníků, ilustrační foto | Shutterstock.com

Éra globalizace, která přála ekonomickému propojování celého světa, pomalu končí. Obchodní napětí se prohlubuje nejen mezi dvěma největšími ekonomikami světa – Spojenými státy a Čínou – ale také v případě dalších regionů, včetně Evropské unie.

Evropské státy se stále větším znepokojením sledují hospodářský vývoj v komunistické Číně, která se netají masivní státní podporou všech odvětví hospodářství s cílem ovládnout důležité sektory ekonomiky po celém světě, jako jsou energetika, elektromobilita, telekomunikace, vývoj umělé inteligence.

Tento trend se negativně podepisuje i na největší evropské automobilce, koncernu Volkswagen, který vlastní i mladoboleslavskou Škoda Auto. Proces deglobalizace začal s rozsáhlými lockdowny v souvislosti s šířením pandemie covidu-19, kdy si řada západních firem uvědomila nebezpečnou závislost na dodavatelských řetězcích z Asie, zejména Číny. K tomu pak globální ekonomiku, zejména v oblasti vývozu a dovozu fosilních zdrojů, narušila ruská okupace Ukrajiny.

Volkswagen, ale i další německé automobilky, jsou na čínském trhu dlouhodobě silně etablovány a geopolitická rizika mezi Západem a Východem jsou pro ně velkou výzvou. I proto je z posledního vývoje, kdy Brusel uvažuje o zavedení cel na čínské elektromobily, vedení koncernu z Wolfsburgu značně nervózní, napsal německý ekonomický týdeník Wirtschaftswoche.

Manažeři globálních firem se už připravují na ekonomické rozdělení světa na tři sféry. Na západní trhy (Severní Amerika a Evropa), východní trhy (Indie, Čína a okolní země) a zbytek světa. Tedy menší trhy afrických zemí či Jižní Ameriky.

Koncern Volkswagen velkou měrou přispěl v minulých dekádách k industrializaci čínské ekonomiky. Německá automobilka tam stavěla první továrny už v době, kdy se ostatní západní firmy teprve na asijských trzích rozkoukávaly. Dnes už každá druhá automobilka světa vyrábí alespoň část své produkce v Číně.

Ohrožení produkce Volkswagenu v Číně ukazuje prodej elektromobilů na největším světovém trhu s automobily. Značka musí čelit silné konkurenci, auta s kabelem do zásuvky nabízejí až dvě stovky výrobců. Tržní podíl Volkswagenu se na čínském trhu snižuje. Celkově v roce 2023 činil 14,2 procenta a meziročně se snížil o 0,6 procenta, uvedl deník South China Morning Post. Čínský režim zpřísňuje podmínky pro zahraniční výrobce a jejich šance na trhu dlouhodobě „přežít“ se zásadně snižují.

Také na trhu ve Spojených státech není situace pro Volkswagen růžová. Celá skupina zde má aktuálně podíl ve výši tří až čtyř procent a dlouhodobě se německému výrobci nedaří ho navýšit. Navíc americké úřady na hranicích blokují zahraniční značky aut, které obsahují součástky čínských subdodavatelů, kteří byli obviněni z porušování lidských práv a využívání nucené práce.

A pokud se bude obchodní válka mezi Čínou a USA zhoršovat, doplatí na to opět německá automobilka. Současná produkce elektromobilů je prakticky vyloučená bez používání čínských akumulátorů a surovin.