Do práce nechodí, práci posílají přes Whatsapp, výpověď smskou. Jak změní trh práce Generace Z?

Nejsou spolehliví, zato kreativní. Dita Sudová, špičková headhunterka, odhaluje, jak se mění trh práce s příchodem generace Z. Řeší jejich kreativitu, pracovní podmínky, požadavky na flexibilitu a význam ESG. Co mohou zaměstnavatelé očekávat?

Nejsou spolehliví, zato kreativní. Dita Sudová, špičková headhunterka, odhaluje, jak se mění trh práce s příchodem generace Z. Řeší jejich kreativitu, pracovní podmínky, požadavky na flexibilitu a význam ESG. Co mohou zaměstnavatelé očekávat?

Celý článek
0

Ekonomka: Česko je stále montovnou, úspěšné firmy a inovátoři odcházejí. Green Deal je příležitost

Stát komplikuje podnikání v Česku, projekty jako gigafactory by měl umět podpořit i prosadit. Úspěšné domácí firmy v Česku nezůstávají, odchází do zahraničí, nejvyšší část příjmů lidí produkuje stále montovna, říká Jana Matesová, ekonomka a bývalá zástupkyně Česka při Světové bance.

Stát komplikuje podnikání v Česku, projekty jako gigafactory by měl umět podpořit i prosadit. Úspěšné domácí firmy v Česku nezůstávají, odchází do zahraničí, nejvyšší část příjmů lidí produkuje stále montovna, říká Jana Matesová, ekonomka a bývalá zástupkyně Česka při Světové bance.

Celý článek
0

Americký trh s nemovitostmi čeká propad, hrozí nová bankovní krize

Drahé půjčky a klesající poptávka po kancelářských budovách mohou za rostoucí počet nesplácených úvěrů. Rozsáhlé zadlužení může tvrdě zasáhnout i finanční sektor.

Drahé půjčky a klesající poptávka po kancelářských budovách mohou za rostoucí počet nesplácených úvěrů. Rozsáhlé zadlužení může tvrdě zasáhnout i finanční sektor.

Celý článek
0

Čínské automobilky ovládnou třetinu globálního trhu. A nebude to dlouho trvat

Rychlá expanze čínských výrobců čím dál více znepokojuje tradiční automobilky po celém světě. Panují obavy, že levné čínské automobily zaplaví trhy na úkor domácí produkce.

Čínské automobilky ovládnou třetinu globálního trhu. A nebude to dlouho trvat
Model Yangwang U9 od čínské automobilky BYD | Shutterstock.com

Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030 ovládnou 33 procent světového automobilového trhu. Předpovídá to studie poradenské společnosti AlixPartners. V letošním roce by měl podle ní podíl čínských automobilek na světovém trhu činit 21 procent, napsal server CNBC.

Studie předpokládá, že roční prodej čínských automobilek v zahraničí se do roku 2030 zvýší na devět milionů vozů z letošních tří milionů. Rychlá expanze čínských výrobců čím dál více znepokojuje tradiční automobilky i politiky po celém světě. Panují obavy, že levné čínské automobily zaplaví trhy na úkor domácí produkce, zejména v oblasti elektromobilů.

Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners uvedl, že Čína je schopna rychle uvádět na trh nové automobily, které jsou levnější a technologicky vyspělejší než konkurenční produkty. AlixPartners předpokládá, že tržní podíl čínských automobilek mimo Čínu do roku 2030 stoupne na 13 procent z letošních tří procent. Jejich podíl na domácím trhu by se pak měl zvýšit z 59 na 72 procent.

Tradiční západní automobilky, například americký koncern General Motors či německý Volkswagen, v poslední době na čínském trhu přicházejí o své pozice kvůli prudkému vzestupu domácích výrobců, jako jsou firmy BYD, Geely a Nio.

Společnost AlixPartners očekává, že na evropském trhu podíl čínských automobilek do roku 2030 vzroste na 12 procent z letošních šesti. Obtížněji by se čínští výrobci měli prosazovat na severoamerickém trhu, kde by se měl jejich podíl do roku 2030 zvýšit pouze na tři procenta z letošního jednoho procenta.

Spojené státy v květnu oznámily, že zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent. Evropská komise (EK) navrhla zavést na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta.

Tato cla by mohla vstoupit v platnost příští týden, pokud se EK s čínskou vládou na poslední chvíli nedohodne na jiném řešení. EU by nová cla vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu.

Společnost AlixPartners rovněž předpověděla, že čínské automobilky do konce tohoto desetiletí ovládnou více než dvě třetiny ruského trhu. Jejích podíl v Rusku by se měl podle studie do roku 2030 zvýšit na 69 procent z letošních 33 procent. Z Ruska se v důsledku ruské vojenské invaze na Ukrajinu stáhla řada západních automobilek.