Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

BMW ruší kontrakt za miliardy kvůli špatné kvalitě baterií

Mnichovská automobilka vycouvala z projektu za dvě miliardy eur. Akumulátory od švédské firmy Northvolt, které se mají vyrábět také v Německu, totiž nesplňují kritéria kvality, které BMW do svých vozů požaduje.

BMW ruší kontrakt za miliardy kvůli špatné kvalitě baterií
Automobilka BMW, ilustrační foto | Shutterstock.com

Pro švédskou společnost Northvolt zrušení projektu znamená zásadní problém, který má dopady na reputaci produkce evropských baterií. Výrobce byl nadějí pro Brusel i Berlín, že se evropské automobilky dokážou zbavit závislosti na asijské produkci bateriových článků, zejména těch z Číny.

Firma Northvolt měla od roku 2026 vyrábět akumulátory v obří fabrice na severu Německa. Právě zakázka BMW v hodnotě dvou miliard eur (50 miliard korun), ze které německá automobilka vycouvala, může být pro budoucnost evropské výroby baterií klíčová.

„Northvolt a BMW Group se společně rozhodly soustředit aktivity Northvoltu na vývoj nové generace bateriových článků,“ prohlásil mluvčí BMW. Přeloženo z tohoto korporátního newspeaku – kvalita současných švédských baterií je mizerná. Mnichovský výrobce si jako náhradu vybral korejský Samsung.

Za ukončením velkorysého kontraktu stojí podle německého Manager Magazinu špatná kvalita baterií a příliš mnoho vznikajícího odpadu. Klíčové je i načasování, protože první akumulátory měl Northvolt dodávat pro BMW už letos ze své švédské továrny. Švédové jsou v produkci lithium-iontových článků podle německých zdrojů až dva roky ve skluzu oproti původním slibům.

Northvolt letos v březnu započal výstavbu gigafactory ve Šlesvicku-Holštýnsku za přítomnosti německého kancléře Olafa Scholze a ministra hospodářství a energetiky Roberta Habecka. První akumulátory měly být dodávány klientům už za dva roky.

Nyní se nabízí otázka, zda se rychle podaří vyřešit komplikace s kvalitou a švédská společnost dokáže vyrábět akumulátory, které budou moci konkurovat zavedeným výrobcům z Koreje nebo Číny.