Další důvod, proč Česko stagnuje: kraje neinvestují, na účtech jim leží miliardy

České kraje mají k dispozici desítky miliard korun. Místo toho, aby je investovaly, jim ale leží na účtech, kde je požírá inflace.

České kraje mají k dispozici desítky miliard korun. Místo toho, aby je investovaly, jim ale leží na účtech, kde je požírá inflace.

Celý článek
0

Expandeco si jde pro 65 milionů korun. Investory chce najít na platformě Crowdberry

Podle Tomáš Vrtíka bude segment e-commerce v následujících letech růst – a spolu s ním i chuť e-shopařů expandovat. „Je to totiž zřejmě jediný způsob, jak udržet svůj byznys škálovatelný a ziskový i v době rostoucí konkurence,“ řekl Hrotu.

Podle Tomáš Vrtíka bude segment e-commerce v následujících letech růst – a spolu s ním i chuť e-shopařů expandovat. „Je to totiž zřejmě jediný způsob, jak udržet svůj byznys škálovatelný a ziskový i v době rostoucí konkurence,“ řekl Hrotu.

Celý článek
0

Komentář: Co nám říká Draghiho zpráva? Bez větší federalizace se EU nezmátoří

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Celý článek
0

Konec éry taxikářů? Robotaxi mění tvář čínských měst

V čínských městech se v poslední době objevuje stále více autonomních vozidel, tzv. robotaxi. Tento trend vyvolává obavy mezi řidiči, kteří se živí přepravou osob přes mobilní aplikace.

Konec éry taxikářů? Robotaxi mění tvář čínských měst
Konec éry taxikářů? Robotaxi mění tvář čínských měst | foto: Shutterstock.com

Podle zprávy agentury Reuters se v Číně testují robotaxi a autonomní autobusy již v 19 městech. Sedm z nich dokonce povolilo testy bez lidského dohledu pěti předním společnostem v oboru: Apollo Go, Pony.ai, WeRide, AutoX a SAIC Motor.

Liu Yi, 36letý řidič z Wuhanu, vyjádřil své obavy slovy: "Každý zůstane hladový." Podobně se vyjádřil i 63letý Wang Guoqiang: "Přeprava přes aplikace je práce pro nejnižší třídu. Pokud zničíte tento průmysl, co jim zbude dělat?"

Apollo Go, dceřiná společnost technologického giganta Baidu, plánuje do konce roku nasadit ve Wuhanu 1000 robotaxi. Společnost však tvrdí, že přechod na autonomní dopravu bude "postupný a dobře regulovaný" a že vytvoří nová pracovní místa v oblasti monitorování, testování a analýzy dat.

Čína v porovnání s USA postupuje v zavádění autonomních vozidel agresivněji. Zatímco v USA je jediným provozovatelem robotaxi bez posádky společnost Waymo, v Číně se o trh dělí několik firem. Tento rozdíl je připisován odlišnému přístupu regulačních orgánů.

Ekonomové upozorňují, že automatizace může Číně v dlouhodobém horizontu prospět vzhledem ke klesající populaci. Tang Yao z Pekingské univerzity však zdůrazňuje potřebu najít rovnováhu mezi vytvářením nových a ničením starých pracovních míst.

Vývoj se netýká jen přepravy osob. Východní škola řízení vozidel v Pekingu využívá autonomní technologie k výuce řidičů, což vedlo ke snížení počtu instruktorů o více než polovinu od roku 2019.