Zkušenost Williama Steina, analytika z Truist Securities, není ojedinělá. Problémy s funkcí plně autonomního řízení Tesly, známou jako FSD, hlásí i další. Steinova zpráva však ale vyvolává otázky, zda je autonomní řízení a robotické taxíky, s nimiž Musk spojuje budoucnost Tesly, opravdu tak blízko, jak tvrdí.
Funkce FSD, která asistuje při řízení, se prodává za osm tisíc dolarů. Umí se pohybovat po městských ulicích i dálnicích, řidič ale musí být připraven kdykoliv převzít řízení. Musk poněkud troufale tvrdí, že FSD je bezpečnější než lidský řidič a vsadil budoucnost Tesly na vytvoření flotily robotických taxíků, které budou přepravovat pasažéry bez řidiče za volantem. „Doporučil bych komukoliv, aby tento systém vyzkoušel. Nechte auto, ať vás povozí,“ řekl v telefonátu s investory začátkem tohoto měsíce po zveřejnění ne úplně dobrých finančních výsledků Tesly za druhé čtvrtletí. „Jakmile ho lidé vyzkouší, budou mít tendenci ho dále používat. Opravdu vás to přesvědčí,“ dodal.
A tak se Stein jal vyzkoušet speciální „demo režim“, který je dostupný pouze zaměstnancům Tesly při ukázkových jízdách. Jenže nebyla to jízda úplně bez chybičky: systém podle něj provedl několik nezákonných manévrů, včetně změny jízdního pruhu na dálnici, kde byly bílé plné čáry, které zakazují předjíždění a přejíždění do druhého pruhu. „Model Y třeba také zrychlil na křižovatce, když auto před námi dokončovalo odbočení doprava. Můj rychlý zásah byl naprosto nutný, abych zabránil jinak nevyhnutelné nehodě,“ napsal. „Další zásah byl nutný, když policista rukou signalizoval, abychom zastavili na kraji silnice a umožnili průjezd pohřebnímu průvodu.“ Systém podle analytika „není lepší, spíše horší než naposledy,“ když ho testoval v dubnu, napsal Stein.
Nicméně nebylo to jen negativní. Steinova zpráva uvedla, že došlo k určitým zlepšením softwaru FSD od jeho předchozí zkušební jízdy. „Co nás opravdu zaujalo, bylo, jak dobře se auto přizpůsobilo náročným situacím jako uzavírky jízdních pruhů, velké výmoly a hustá dopravní situace, které by zmátly i zkušené lidské řidiče,“ napsal. „Novější verze FSD byla aktivnější při změnách pruhů a zjistili jsme, jak nastavit maximální rychlost nad 55 km/h (což byl problém, který zdůraznili v poslední zprávě). Jízda působila celkově přirozeněji než při předchozím testu.“
Autonomní řízení má být klíčové pro budoucí úspěch Tesly. Musk tvrdí, že plánovaná služba robotických taxíků by mohla zvýšit hodnotu Tesel pětinásobně díky jejich potenciálu vydělávat svým majitelům peníze samostatně – a tím, že budou využívány více hodin denně.
Společnost však zatím odložila plány na zveřejnění další detailů o službě robotických taxíků na 10. října, aby se provedly „důležité změny, které by podle mě zlepšily vozidlo“, jak se nechal slyšel Elon Musk minulý týden při jednání s investory. Závisí podle něj také na tom, jak tento „technologickém pokrok“ bude schválen regulátory. Ti totiž zatím nemají k systému FSD příliš důvěru a stejně na tom je i funkce asistence při řízení „Autopilot“, která je určena pro dálnice. V lednu nařídila Národní agentura pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) stažení všech 363 tisíc vozidel v USA s touto funkcí. Agentura uvedla, že tato funkce „vedla k nepřiměřenému riziku pro bezpečnost silničního provozu na základě nedostatečného dodržování dopravních předpisů“.