Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

A kde je řidič? Tesla finišuje své Robotaxi

Taxislužba bez taxikáře je blízko. Jeden ze zaměstnanců Tesly zveřejnil video ukazující, jak sdílení jízd Teslou bude fungovat. Majitel Tesly Elon Musk se nechal slyšet, že Robotaxi oficiálně představí 8. srpna. 

A kde je řidič? Tesla finišuje své Robotaxi
Výhled z vozu Tesla | Jose Gil / Shutterstock.com

Jak tedy bude platforma pro autonomní taxi fungovat? V příspěvku na LinkedIn Rosalie Nathansové, která je vedoucí manažerkou pro ojeté vozy a online prodej v Tesle, sdílela video, jak si objednala taxi bez řidiče. Pod video umístila nápis „coming soon“. „Stále nemůžu uvěřit, že jsem měla možnost ukázat platformu pro sdílení jízd Tesly!“ napsala Nathansová v příspěvku. 

Video detailně ukazuje, jak Nathansová žádá o odvoz. Je to skutečně velmi prosté: stisknutím černobílého kruhu s nápisem „přivolat“ v aplikaci. Během několika sekund aplikace zobrazí mapu s 3D efektem, kde se ukáže, že auto je tři minuty od jejího místa vyzvednutí, zároveň s počtem volných míst a teplotou interiéru. Mimochodem, právě v aplikaci Nathansová nastavuje teplotu ještě před příjezdem auta. 

Jakmile nastoupí, video ukazuje centrální obrazovku s mapou trasy nahoře a dole se zobrazením času příjezdu, počtem minut do příjezdu a počtem mil do cíle. Displej také zřejmě umožňuje cestujícím personalizovat jízdu tím, že kromě teploty můžete nastavit svoji oblíbenou hudbu a i její hlasitost. To vše lze i přes mobilní telefon. A nejdůležitější věc nevidíte – v autě není žádný řidič. 

Nahrané video už hodně odkrývá vizi Elona Muska o autonomní službě, která by jednoho dne mohla majitelům Tesel umožnit vydělávat si peníze tím, že přidají svá vozidla do flotily. Generální ředitel Tesly v minulosti uvedl, že by si tím mohli vydělat zhruba 30 tisíc dolarů ročně. Celá služba bude stát na Tesla Full Self-Driving softwaru. Půjde o základní kámen toho, aby Robotaxi fungovalo bezproblémově. Software, který stojí majitele Tesly 15 tisíc dolarů nebo měsíční poplatek 100 až 200 dolarů, zatím stále vyžaduje neustálý dohled řidičů a velmi přitahuje pozornost regulačních orgánů; podle serveru Bussines Insider je předmětem několika žalob. Umí přejíždět mezi pruhy, rozpoznávat dopravní značky a semafory, sám parkovat a vjíždět na dálnici bez přímého zásahu řidiče. 

Robotaxi je podle všeho prioritou pro Teslu. Agentura Reuters už dříve napsala, že automobilka dala ruce pryč od vývoje levnějšího vozu za 25 tisíc dolarů, aby se plně soustředila právě na Robotaxi. Další detaily ale Tesla neposkytla, čeká se až na 8. srpna, kdy automobilka vše odhalí. Musk už dříve vyjádřil přání, aby auto, které bude vozit pasažéry nemělo zrcátka, pedály ani volant.  

Na druhou stranu je třeba přiznat, že autonomní taxi nejsou nic nového pod sluncem. Už fungují na několika místech. V USA můžete využít robotaxi ve městech jako San Francisco, Phoenix, Los Angeles a Las Vegas. Například společnost Waymo provozuje plně autonomní jízdy v Phoenixu a Los Angeles, kde můžete objednat jízdu pomocí aplikace Waymo One. Tato služba funguje bez lidského řidiče za volantem, a to i na letištích ve Phoenixu​. 

Další příkladem je společnost Motional, která provozuje své autonomní vozy na Uber síti v Las Vegas. Tyto vozy, jako je například IONIQ 5, jsou vybaveny pokročilou technologií a lze je objednat přes aplikaci Uber​. Ani Čína nezůstává pozadu, robotaxi fungují například v Pekingu a Šanghaji, kde mají povolení jezdit pouze v určitých oblastech měst​.