Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Milion za elektroauto? Radši ne. Evropu válcuje levná konkurence z Číny a USA

Na evropském trhu chybí laciné verze elektrických aut od evropských výrobců, jako je Volkswagen nebo Volvo. Náskok v prodejích globálně navyšují Tesla a BYD.

Milion za elektroauto? Radši ne. Evropu válcuje levná konkurence z Číny a USA
Prodeje elektromobilů padají v Německu meziročně o desítky procent; ilustrační snímek | Shutterstock.com

Evropské automobilky nedokážou reagovat v prodejích elektromobilů na čínskou a americkou konkurenci. Tesla z USA a čínská BYD se naopak v produkci dobíjecích aut evropským společnostem vzdalují. Loni obě značky vyrobily a prodaly 3,4 milionu elektromobilů. Na třetím místě je Volkswagen, který prodal 740 tisíc aut s bateriemi.

Nechuť evropských zákazníků nakupovat předražená evropská elektrická auta se naplno projevila v Německu, největší ekonomice kontinentu. Prodeje aut s akumulátory se propadly v červenci o 37 procent, v celé Evropě to bylo o deset procent. Evropské automobilky Volkswagen a Volvo už musely oznámit, že svou expanzi v sektoru elektromobility musí přehodnotit.

Důvodem neúspěchu je především to, že evropští výrobci nenabízejí cenově dostupné modely, aby dokázaly zaujmout i zákazníky, kteří si nemohou dovolit pořídit automobil v cenové hladině okolo jednoho milionu korun.

K tomu se přidává, že některé evropské vlády couvají z velkorysé finanční podpory při nákupu elektromobilů. Platí to hlavně pro Německo, které kvůli dluhové brzdě, jež je součástí německé ústavy, nemůže navyšovat rozpočtové schodky.

Prudký pokles tržeb evropských automobilek zaskočil samotné manažery, kteří nyní přicházejí s plány úspor. Škrty se budou v dalších letech týkat hlavně investičních záměrů pro nové projekty, v případě Volkswagenu má dokonce dojít i k uzavření několika výrobních podniků na území Německa, prvně v historii automobilky z Wolfsburgu.

Agentura Bloomberg dokonce varuje, že je ohrožen celý automobilový sektor na starém kontinentu. „V Evropě stále rychleji ztrácíme nákladové výhody,“ okomentoval poslední vývoj na trhu Ferdinand Dudenhöffer, ředitel CAR-Center Automotive Research v Bochumi.

Prohlásil, že čínské firmy budou rozšiřovat svou nabídku elektrických vozů, kterým evropští výrobci nedokážou konkurovat a za čínskou produkcí budou stále více zaostávat. Navíc evropský trh s auty se stále nedostal na úroveň celkových prodejů v době před covidem. To fabrikám v Evropě dále snižuje ziskovost.

Také švédský koncern Volvo musel reagovat na propad poptávky u elektromobilů tím, že ruší svůj původní závazek po roce 2030 neprodávat auta se spalovacími motory. Bude nabízet alespoň hybridní pohony. Automobilka, kterou vlastní čínský výrobce aut Geely, oznámila, že v roce 2030 bude 90 procent jejích prodejů připadat na hybridní modely a plně elektrické modely.

Už dříve pochyby o bezvýhradné zelené budoucnosti osobní dopravy vyhlásil německý Mercedes-Benz. Jeho šéf Ola Källenius připustil, že spalovací motory bude výrobce ze Stuttgartu nabízet i pro roce 2030.

Analytici upozorňují na příliš vysoké ceny i zdánlivě obyčejných elektromobilů, jako je Fiat 500. Jeho elektrická verze se prodává v Evropě za 35 tisíc eur (875 tisíc korun), tedy za dvojnásobek verze s tradičním spalovacím motorem.

Prémiové modely, jako je Porsche Taycan nebo BMW i7, ale přesahují cenovkou sto tisíc eur, tedy 2,5 milionu korun. „Při stanovování cílů pro elektromobily výrobci aut nezvažovali, jaké ceny budou lidé připraveni platit za elektrické vozy,“ uvedl partner poradenské společnosti Roland Berger Wolfgang Bernhart.