Hrot24.cz
Kde bude stát česká gigafactory? Ve hře je více lokalit. Nebo také žádná

Profimedia.cz

Kde bude stát česká gigafactory? Ve hře je více lokalit. Nebo také žádná

Vláda sice podpořila výstavbu továrny na baterie do elektroaut v Líních u Plzně, ve hře ale nadále zůstávají další místa. Nakonec jich tedy může stát v Česku několik. Nebo žádná.

Pavel Baroch

Pavel Baroch

redaktor

Automobilka Volkswagen, která chce do takzvané gigafactory investovat desítky miliard korun, se vedle Česka poohlíží také po jiných lokalitách – v Polsku a Maďarsku. Finální rozhodnutí má padnout do konce roku.

A mimo hru nezůstala ani plocha na místě někdejší hnědouhelné elektrárny Prunéřov I, o které se uvažovalo spolu s lokalitou v Plzni-Líních. Společnost ČEZ se Prunéřova ještě nevzdala. „O lokalitě Prunéřov jednáme s vícero potenciálními technologickými partnery, zejména s výrobci bateriových článků,“ říká mluvčí ČEZ Roman Gazdík. 

Dodává, že Evropa se nyní snaží posílit svou energetickou a surovinovou soběstačnost a evropské automobilky by zároveň chtěly zmírnit vysoké logistické náklady na dopravu z Asie. Chtějí mít také větší kontrolu nad výrobou baterií i celým dodavatelským řetězcem kvůli omezení rizik výpadku dodávek, jako se jim to stalo nyní například s čipy.

„Evropský trh s bateriemi vzroste podle odhadů do roku 2030 více než desetinásobně. Postaví se tedy řada nových továren a také v České republice jich může být několik,“ poznamenává Gazdík. Pro Česko v tomto ohledu hraje také to, že leží ve střední Evropě a je zde vyvinutý automobilový průmysl.

Česko má navíc jednu podstatnou výhodu: na Cínovci v Krušných horách se nachází vydatné ložisko lithia na výrobu baterií. Rozhodnutí, jestli se zde tato ceněná surovina bude těžit, se blíží. „Finální rozhodnutí by mělo padnout v roce 2023,“ konstatuje mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Dodává, že se nyní dokončuje například studie ekonomické a technologické proveditelnosti, která by měla stanovit třeba nejvhodnější metodu zpracování lithia.