Jak jeden požár garáže v Koreji ovlivní elektromobilitu: přísnější předpisy, pokles poptávky
Exploze a následný požár elektromobilu značky Mercedes v suterénu bytového komplexu v Jižní Koreji bude mít globální dopad na celý sektor výroby a prodeje automobilů s dobíjecími akumulátory.
Jedná se o zhmotnění hororových scénářů všech kritiků elektromobility. V podzemních garážích korejského bytového domu došlo k explozi odpojeného elektromobilu značky Mercedes a následnému rozsáhlému požáru, který nakonec zachvátil 140 dalších aut. Hasičům se požár podařilo uhasit po osmi hodinách.
Celkově bylo zničeno nebo poškozeno 880 vozidel, které byly zaparkovány v podzemních garážích. Navíc 23 lidí muselo být hospitalizováno a zhruba 1600 domácností trpělo další týden výpadky vody a elektřiny.
Incident, ke kterému došlo prvního srpna v přístavním městě Inčchon, už má globální dopady na celý automobilový sektor. Samotná německá automobilka Mercedes zjišťuje příčiny exploze lithium-iontové baterie.
Navíc zveřejnila své dodavatele akumulátorů, což dosud nebylo běžné, zdůraznil britský list Financial Times s tím, že nehoda bude mít dopady na celý automobilový sektor. Ke stejnému kroku přistoupil i největší rival mercedesu, mnichovská automobilka BMW. Automobilka Mercedes se zveřejněním čínských dodavatelů baterií snaží minimalizovat negativní zprávy o jejím produktu. Své dodavatele nabíjecích článků zveřejnily i korejští výrobci Hyundai Motor a Kia.
V samotné Jižní Koreji je německá automobilka kritizována za to, že slíbila pomoc postiženým obyvatelům zničeného bytového komplexu ve výši 4,5 miliardy wonů (76,5 milionu korun), což korejským politikům připadá málo, když na korejském trhu loni automobilka Mercedes vykázala provozní zisk 200 miliard wonů (3,4 miliardy korun), řekl poslanec Lee Yong-woo z Demokratické strany.
Britský ekonomický deník ale připomenul statistiky ze Spojených států, kde na sto tisíc elektromobilů připadlo 25 požárů aut, přitom u benzínových motorizací to bylo 1530 požárů a u hybridních pohonů 3475.
I přesto korejský případ, který má obrovský globální mediální dopad, může mít pro další prodeje elektromobilů negativní dopady na poptávku. Lithium-iontové akumulátory totiž obsahují extrémně hořlavé materiály a hasiči mají problémy s jejich uhašením. Odborníci navíc uvádějí, že určit příčiny exploze elektromobilu může být obtížné, může jít i o problémy s nabíječkou, softwarem nebo požár mohlo způsobit poškození baterie po kolizi auta.
Profesor automobilových studií Kim Pil-soo na soukromé technické vysoké škole Daelim University v Jižní Koreji tvrdí, že mají být přijaty přísnější bezpečnostní normy pro elektrická vozidla. „Nejlepším způsobem, jak snížit četnost požárů elektrických vozidel, je nařídit úroveň nabití vozidel na méně než 90 procent v podzemních parkovištích," řekl Kim pro ekonomický web Nikkei Asia. Garáže by navíc měly být vybaveny speciálními stěnami proti šíření požáru a také speciálními protipožárními sprinklerovými systémy.
Profesor ekonomie Kim Dae-jong na univerzitě Sedžong prohlásil, že většina modelů značky Mercedes-Benz na korejském trhu obsahuje levné baterie z Číny. Kim Pil-soo je přesvědčen, že vážný incident bude mít vliv na pokles poptávky po elektromobilech.
„Může to mít další negativní dopady i do budoucna, v závislosti na tom, jak Mercedes-Benz a další automobilky situaci zvládnou,“ varoval. Jihokorejský deník Maeil Business Newspaper se domnívá, že exploze elektromobilu v podzemních garážích bude znamenat zmenšení trhu s elektromobily. Bude ale zásadní, jakým způsobem samotné automobilky obavy veřejnosti zmírní.